Nieuw record: politie schrijft dagelijks 9.300 snelheidsboetes uit

2 december 2016
In de eerste helft van 2016 zijn net geen 1,7 miljoen snelheidsboetes uitgeschreven. Dat zijn er 9.300 per dag, goed voor het op één na hoogste aantal in tien jaar. Dat blijkt uit boetecijfers van de politie, waarover onder meer Het Nieuwsblad en De Standaard berichten.
Eén op de zes boetes is voor hardrijders die meer dan 30 kilometer per uur over de maximumsnelheid gaan. "Nog altijd leeft het idee dat snel rijden cool is. Daarom is te snel rijden sociaal meer aanvaard dan alcohol achter het stuur. Maar er is echt wel een mentali­teitswijziging nodig", zegt Stef Willems van het Belgisch Instituut voor Verkeersveilig­heid (BIVV).

"Snel rijden is een gewoonte. En Belgen onderschatten de pakkans bij een mogelijke overtreding. Veel bestuurders staan er simpelweg niet bij stil dat een beetje te snel rijden grote gevolgen kan hebben", meent Willem, die wijst op een belangrijke denkfout. "Mensen die uit een file komen, denken hun verloren tijd goed te maken door even het gaspedaal in te duwen. Dat is een illusie."

"Constante tijdsdruk"

De helft van de betrapte bestuurders noemt "tijdswinst" als de verklaring voor hun overtreding. "Rijgedrag is grotendeels automatisme, al spiegelen we ons ook aan wat anderen doen. Je mag ook niet vergeten dat verplaatsingen tussen onze dagelijkse activiteiten in zitten. We zijn continu gehaast", zegt verkeerspsycho­loog Helmut Paris, verbonden aan het Departement Mobili­teit en Openbare Werken.

"Dat er meer mensen betrapt worden, is omdat er ook meer middelen worden geïnvesteerd in trajectcontroles en flitscamera's. Verkeersveiligheid komt gelukkig steeds meer onder de aandacht", aldus Paris in "De ochtend". "Het prototype van de hardrijder bestaat trouwens niet echt. En de groep die zware overtredingen begaat, is eigenlijk relatief klein. We moeten kijken waar en hoe de risico's op te snel rijden ontstaan en hoe je die voor iedereen kan aanpakken."

"Geen gouden oplossing"

Snelheidsduivels aanpakken, blijft nog steeds een prioriteit voor de politie. "Een gouden formule om mensen de snelheidsbeperking te laten naleven, is er niet. Maar de overheid kan de weginfrastructuur wel zodanig instellen dat mensen simpelweg niet te snel kunnen rijden", zegt Willems. "Voldoende controles en een efficiënte bestraffing werpen ook hun vruchten af. Maar de belangrijkste factor is en blijft ons eigen gedrag: we moeten ons bewust zijn van de risico's van te snel rijden."

 

Radio 1 Select