Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

Nieuwe topman GO! vindt niet dat alle leerkrachten voor klas moeten staan: "Laat ze specialiseren in wat ze goed zijn"

di 24 aug. - 5:27

Zet leraren in voor de opdrachten waar ze sterk in zijn en laat hen niet meer allemaal alles doen. Dat zegt Koen Pelleriaux, de nieuwe topman van het gemeenschapsonderwijs GO!. Door meer specialisatie hoopt hij ook andere profielen aan te trekken die nu niet in het onderwijs terechtkomen.
Koen Pelleriaux

Net zoals zijn collega uit het katholiek onderwijs, vangt de nieuwe topman van het GO! signalen op dat het lerarentekort nog is verscherpt. Maar we verwachten dan ook erg veel van leraren, zegt Koen Pelleriaux. “Ze moeten geweldige lesgevers zijn, ze moeten goed didactisch materiaal kunnen ontwikkelen, ze moeten coachen, ze moeten goeie examens kunnen maken. In zekere zin zoeken we witte raven.”

Laat leraren zich specialiseren in een bepaalde taak waar ze goed in zijn.

Voor Pelleriaux zou een deel van de oplossing voor het lerarentekort erin kunnen bestaan dat leerkrachten zich voor een stuk zouden kunnen specialiseren in een  bepaalde taak, waar ze goed in zijn, bijvoorbeeld toetsen ontwikkelen of lesgeven. Hij denkt dat daardoor ook de job van leraar aantrekkelijker wordt.

In 'De Ochtend' vergeleek hij het met de geneeskunde: "Er is geen enkele arts die zijn medicijnen zelf maakt. Er is ook geen enkele arts die zijn bloedonderzoeken zelf doet"

(lees verder onder de tweet)

Ook andere profielen aantrekken

En door meer specialisatie hoopt de topman van het GO! ook andere profielen voor het onderwijs aan te trekken , zoals psychologen (die kunnen helpen met het ontwikkelen van toetsen) en waarom niet, ook regisseurs. 

"Corona heeft ons bijvoorbeeld geleerd dat het geen sinecure is om didactisch materiaal, zoals educatieve filmpjes of ander digitaal lesmateriaal te ontwikkelen", zegt hij. "Dus waarom zouden we hiervoor geen creatieve regisseurs kunnen aantrekken die nu zelden in het onderwijs terechtkomen."

Met meer specialisatie zal ook de onderwijskwaliteit omhoog gaan.

Maar meer specialisatie en samenwerken van verschillende profielen kunnen niet alleen het lerarentekort voor een deel oplossen, ook de onderwijskwaliteit kan daardoor omhoog, vindt Pelleriaux.

"Bijvoorbeeld als we heel creatieve mensen hebben in ons team, dan gaan we ook beter didactisch materiaal kunnen maken, als we mensen selecteren die vooral zeer goed zijn in het klasmanagement of in het overdragen van kennis,  en we laten die mensen dat doen, dan gaat misschien ook het klassikaal onderwijs verbeteren."

Dus door meer specialisatie kunnen we ook andere profielen aantrekken en dus in een grotere vijver vissen, wat goed is tegen het lerarentekort. Maar tegelijk kunnen we specifieke talenten inzetten en zo ook een hogere onderwijskwaliteit bereiken, besluit Pelleriaux.

Beluister het gesprek met Koen Pelleriaux in 'De Ochtend' via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet