In Noorwegen stierven dit jaar 0 kinderen in het verkeer

8 december 2015
Voor het eerst in 14 jaar is het aantal verkeersdoden in België gestegen: van 724 in 2013 naar 727 in 2014. In Vlaanderen dezelfde trieste evolutie: 393 vorig jaar tegenover 384 het jaar tevoren. En de trend voor 2015 ziet er ook niet goed uit. Kunnen we iets van de Noren leren?
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft maatregelen aangekondigd, het rijexamen wordt alvast moeilijker gemaakt.
 
Benieuwd wat hij van het Noorse verkeersbeleid kan opsteken. In Noorwegen zijn er dit jaar voor het eerst in de geschiedenis géén kinderen van jonger dan 10 omgekomen in het verkeer. En ook het totale aantal verkeersdoden zal er wellicht lager uitvallen dan ooit tevoren. 
 
Er zijn dan ook grote inspanningen gebeurd in Noorwegen om het aantal verkeersslachtoffers te doen dalen. Zo zijn er volledig afgescheiden wandel- en fietspaden. De hoofdwegen liggen weg van de bebouwing. Het risico op een ongeluk is dus veel kleiner.
 
De Noren letten ook veel beter op voor zwakke weggebruikers, zegt Elisabeth Lannoo vanuit Noorwegen: "Als je nog maar aanstalten maakt om over te steken, stoppen de auto's."
 
Bovendien moet je moet ongelofelijk rijk zijn om wild te rijden, zegt ze. Er staan overal camera's, en er zijn heel veel snelheids- en alcoholcontroles. Die boetes zijn zo hoog, dat je je maar één keer laat vangen.
 
Maar de hoofdreden dat er zo weinig slachtoffers vallen -volgens de Noren zelf- is het gebruik van 'andere autostoelen', speciaal voor kleine kinderen. Ze zitten nu achterstevoren tot vier jaar, en pas als ze naar school gaan, wordt een gewone kinderstoel gebruikt. "Zo zijn er veel minder nek- en hoofdletsels, en dus minder dodelijke slachtoffers."
 
Ten slotte, zo zegt Elisabeth Lannoo, worden ook de kinderen er meer bewust over gemaakt: "Er is veel preventie op school en in de kinderopvang. Kinderen worden echt bewust gemaakt over veilig stappen langs de straat."
 
Het plaatje komt hier vandaan

Radio 1 Select