Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

De Ochtend

Onderzoek Greenpeace naar verkeersleefbaarheid Europese steden: Brussel scoort matig

di 22 mei - 6:00

Het Duitse Wuppertal Instituut onderzocht de verkeersleefbaarheid in 12 Europese steden in opdracht van Greenpeace. Brussel staat op plaats 8. De stad is niet vriendelijk voor fietsers en voetgangers, veel pendelaars komen met de wagen en veroorzaken files en ongevallen. Kopenhagen, Amsterdam en Oslo scoren, in die volgorde, het best.
Volgens het onderzoek is Brussel een autovriendelijke stad.

Het Wuppertal Instituut onderzocht 21 facetten van het dagelijks verkeer in 12 grote Europese steden. Het gaat om zeer uiteenlopende zaken als de prijs van een busticket of een parkeerplaats, het aantal verkeersongevallen, de luchtkwaliteit, het aantal afgescheiden fietspaden en zo meer. Daarvoor baseerde het zich op cijfers van de officiële milieu-en verkeersinstanties in elk land.

Koning auto

Volgens het onderzoek is Brussel een autovriendelijke stad. Meer dan 40 procent van de verplaatsingen gebeurt met de wagen. Alleen Rome met zijn alomtegenwoordige scooters scoort hoger. Brussel heeft heel wat pendelaars die met een salariswagen rijden. Daarnaast nodigen de lage prijzen voor een parkeerplaats ook uit om de stad in te rijden. Toch staat de hoofdstad op een vierde plaats als het om de luchtkwaliteit gaat. Maar dat is een vertekend beeld meent Joeri Thijs van Greenpeace: ”In vergelijking met andere grote steden heeft Brussel weinig meetstations, bovendien staan er maar twee van die stations op grote, drukke verkeersassen. Niet voor niets dat de organisatie Client Earth een rechtszaak heeft aangespannen tegen de stad.”

Openbaar vervoer

Een klein derde van de verplaatsingen in Brussel gebeurt met het openbaar vervoer. Dat komt neer op één verplaatsing per dag per inwoner. Daarmee staat Brussel op de voorlaatste plaats. Nochtans is  de prijs van een ticket vrij schappelijk, minder dan twee euro per rit. In Londen betaal je gemakkelijk het drievoud. De onderzoekers menen dat het meer te maken heeft met het aantal stations per vierkante kilometer: 2,55, dat zijn er niet veel. Joeri Thijs: “zeker in de periferie zijn er minder stopplaatsen en rijden er minder trams en bussen.”

De paradox van de fiets

Brussel heeft 5.264 deelfietsen. Alleen Parijs, Londen en Berlijn hebben er meer. Nochtans gebeurt maar drie procent van de verplaatsingen met de fiets. In Kopenhagen is dat 29 procent. Nog een vergelijking: Brussel heeft 154 kilometer fietspaden (gescheiden en niet gescheiden), in Kopenhagen is dat 416 kilometer. Ook de veiligheid van de zwakke weggebruiker laat te wensen over. Brussel staat op de tiende plaats: in 2016 verongelukten twaalf voetgangers en fietsers en per 10.000 fietsritten waren er 221 aanrijdingen. Daarmee wordt een gevoelig punt blootgelegd: een verkeersbeleid is maar zo goed als de zwakste schakel.

Verkeersmanagament

Het verkeersmanagement is het beheer van alle mogelijke verkeersmaatregelen. Dat kan gaan van het aantal parkeerplaatsen voor auto’s en fietsers, de veiligheid en de breedte van de fietspaden, het installeren van lage emissiezones en de mogelijkheid om met een app een ticket te kopen. Volgens de onderzoekers staat Brussel op de elfde plaats. Brussels minister van Transport, Pascal Smet, heeft het rapport alvast doorgenomen en zal vandaag nog commentaar geven.

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet