Onderzoek UGent pleit voor totaalverbod op alcoholreclame: "Door marketing drinken mensen vroeger en meer"

24 april 2019
© Pixabay
Er zou een totaalverbod moeten komen op alcoholreclame. Dat is de conclusie van een groot onderzoek van de UGent, in opdracht van de FOD Volksgezondheid. "Zowel op korte als lange termijn is er een effect van alcoholmarketing op het consumptiegedrag", benadrukt Ruben Kramer die het onderzoek mee voerde.

Alcoholreclame heeft wel degelijk effect op het consumptiegedrag van mensen. "Mensen beginnen eerder met drinken, ze drinken meer en ze hebben een positievere attitude tegenover alcoholische dranken. Vooral bij jongeren zie je dat marketing een effect heeft op hun consumptiegedrag", zegt Ruben Kramer, onderzoeker van de Universiteit Gent en van het Instituut voor Sociaal Drugsonderzoek in 'De Ochtend'. De conclusie van het grote onderzoek van de UGent is dan ook duidelijk: er zou een totaalverbod op alcoholreclame moeten komen.

Mensen beginnen eerder met drinken, ze drinken meer en ze hebben een positievere attitude tegenover alcoholische dranken

Alcoholreclame is óveral

En alcoholreclame is overal. "Maten, makkers, Maes", "Mannen weten waarom", "de Jupiler Pro League", het zijn maar enkele voorbeelden die er ingebakken zitten. "Marketing heeft een heel spectrum aan technieken: traditionele reclame op televisie, radio en in bioscopen, maar ook bijvoorbeeld product placement in televisieprogramma's, sponsoring van evenementen of merchandising."

Ook daarom is een totaalverbod nodig. "Als je maar enkele verbodsbepalingen opneemt, dat verplaatst de reclame zich naar andere tijdstippen." Kramer benadrukt ook dat zo'n verbod geen wondermiddel is. "Ook de prijs, het aanbod, de leeftijdsgrens zijn allemaal elementen die belangrijk zijn om de volksgezondheid te beschermen."

Zijn er vandaag dan geen regels?

Zijn er vandaag de dag dan geen regels? Toch wel. "Er is een convenant, dat opgesteld is door de industrie, door beroepsfederaties, de horecasector, consumentenorganisaties..." Enkele dagen geleden werd er nog aangekondigd dat de regels zelfs strenger worden. "Maar ze kunnen gemakkelijk omzeild worden. Zo is er de regel dat berichten niet specifiek gericht mogen zijn aan minderjarigen. Maar jongeren kijken naar voetbal- of wielerwedstrijden, waar er veel alcoholreclame is, en daar zijn er tóch geen regels."

Het probleem is volgens Kramer dat de industrie zelf mee de regels bepaalt. "En het is niet de doelstelling van de industrie om de volksgezondheid te beschermen."

Beluister het gesprek met Ruben Kramer (Universiteit Gent) in 'De Ochtend':

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook: