Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

"Online kopen is het openbare vervoer van het shoppen"

ma 19 dec. - 7:43

Misschien heb je je kerstinkopen al gedaan? En misschien heb je die dan wel online gedaan? Dat is wel zo handig. Maar nu blijkt het ook beter voor het milieu. Gino Van Ossel, professor Marketing aan de Vlerick Management School legt het uit.
"Online kopen is het openbare vervoer van het shoppen"

Als het openbare vervoer 

Wat betreft milieuvriendelijkheid zijn er aan online kopen twee kanten, zegt Gino Van Ossel. Aan de ene kant is er verpakking en aan de andere transport. Dat transport maakt net dat online shoppen mileuvriendelijk is. 

"Je kan online kopen vergelijken met het openbare vervoer voor geschenken. Hoe meer mensen de bus nemen, hoe beter.", aldus Van Ossel. Want als we allemaal individueel met de wagen cadeautjes afhalen, is dat veel belastender voor het milieu dan wanneer één bestelwagen er honderden ineens vervoert. En zelfs als er rekening gehouden wordt met retours zijn we goed af, want je kan pakjes opnieuw meegeven met de koerier, of afgeven aan een postpunt als je daar dan toch zou zijn.

Héél erg goed verpakt

Maar pakketjes die je online bestelt, zijn vaak ook bijzonder 'goed' verpakt. Een doos wordt ingepakt in een doos, omhuld door plastic, nog eens in een doos gestoken en extra beschermd met noppenfolie. En daar ziet Van Ossel in de nabije toekomst geen verbetering in komen: 

We proberen mensen aan te sporen om te hergebruiken en schaffen plastic zakjes af, maar voor e-commerce geldt vrijheid, blijheid.

En daar is een reden voor. In pakjesbedrijven wordt er maar weinig rekening gehouden met welk pakje er breekbaar dan wel robuust is. Bescherming is dus erg belangrijk. "Maar", zegt Van Ossel, "van zodra milieuvriendelijkheid en winst hand in hand gaan, zal je ook daar een kentering zien."

Winkels blijven overigens het belangrijkste verkoopskanaal. Maar er is wel degelijk een verschuiving richting e-commerce: "Het zijn de gemoedsrust en het gemak van online kopen die er voor zorgen dat er een piek is in december, wanneer je veel moet kopen." 

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet