"Ons elektriciteitsnet kan dit niet aan, kabels over stoep zijn onveilig": installateurs kritisch voor "laadpalenplan"

25 mei 2021
Het voorstel van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD), om via gemeentelijke "laadpaalplannen" tegen 2030 66.000 laadpunten te hebben in Vlaanderen, doet de wenkbrauwen fronsen bij de installateurs van die laadpalen.

Het belangrijkste bezwaar volgens Filip Van Mol van de Unie van Elektriciens (Eloya): ons huidige elektriciteitsnet is momenteel absoluut niet voorzien op die extra vraag naar stroom. Daarom is het geen goed idee om zwaar in te zetten op de installatie van laadpalen bij particulieren. "De overheid moet geld vrijmaken voor collectieve laadplekken, en de capaciteit van het elektriciteitsnet moet omhoog."

Vlaams minister Bart Somers maakte bekend dat er tegen 2030 in alle Vlaamse steden en gemeenten samen 66.000 laadpunten voor elektrische auto's moeten zijn. Dat zal nodig zijn om het wagenpark in ons land te vergroenen. Op dit moment zijn er nog maar zo'n 9.000 laadpunten in Vlaanderen.

Er is dus dringend nood aan extra laadpalen, zowel bij particulieren, als bijvoorbeeld op bedrijventerreinen of parkings van winkels. Somers stelde onder meer voor dat mensen die geen oprit hebben - en dus geen eigen laadpaal kunnen installeren - onder bepaalde voorwaarden een kabel over de stoep zouden mogen leggen, naar een laadpunt in de buurt. Maar daar stelt Filip Van Mol van Eloya, die de installatoren van laadpalen vertegenwoordigt, zich serieuze vragen bij.

"Als men tegen 2030 ergens wil geraken, dan is het hoog tijd om in actie te schieten, en hier geld voor vrij te maken. Maar dit voorstel is niet zo realistisch als het lijkt", zegt Filip Van Mol daarover. "Stroomkabels over of onder stoep: dat is een slecht idee."

"De meeste elektrische wagens worden standaard geleverd met een stroomkabel, zodat je met je wagen naar een laadpunt kan. Die kabel zomaar onder of over de stoep leggen: dat is niet logisch, en niet veilig. Want een laadpaal is eigenlijk niet meer dan een veredeld stopcontact", aldus Van Mol.
"Als je zo'n laadpaal thuis laat installeren, en je wil die op het stroomnet zetten, dan moet je die dus goed beveiligen. Anders kunnen andere gebruikers zomaar aan "jouw" stroom. Als je daar een laadkabel op aansluit, en die ligt los op de stoep - ook al is dat onder een dikke plastieken mat - dan kan dit zeker voor problemen zorgen. Wat als die kabel beschadigd geraakt, of wat als er een ongeluk gebeurt? Daar maken wij ons als installateurs grote zorgen over."

Bovendien hangt er ook een serieus prijskaartje aan zo'n laadpaal bij je thuis. "In de meest ideale situatie kost het enkele duizenden euro's. Je moet er ook rekening mee houden, dat je elektrische installatie daarna opnieuw gekeurd moet worden, omdat er een aanpassing is gebeurd."

Wat is het verschil tussen een laadpaal op je oprit en "snelladers" op parkings of bedrijventerreinen?

Belangrijke kanttekening: meer dan de helft van de Vlamingen heeft geen eigen oprit, om een laadpaal te installeren. "Daarom moet er meer ingezet worden op collectieve oplaadpunten - op een plek die de gemeente ter beschikking stelt - dan op particuliere laadpalen", zegt Van Mol. "Want de ene laadpaal is de andere niet."

"Via een laadpaal op je oprit duurt het ongeveer 2 uur om de batterij van je elektrische wagen voor 80% op te laden. Via snelladers, die vooral door de overheid geplaatst moeten worden, is je wagen voor 80% opgeladen in een halfuur tot een uur tijd. Een pak sneller dus, maar dat type laadpalen kost ook veel meer. Maar de overheid zal vooral op dit soort laadpalen moeten inzetten. Anders duurt het opladen van die duizenden wagens véél te lang."

Maar: die snelladers zijn niet alleen duur, ze vormen ook een grote belasting voor ons elektriciteitsnet. "Dat is onze grootste bezorgdheid: ons huidig net is er niet op voorzien, om alle elektrische wagens in één keer op te laden. Want tijdens zo'n laadmoment creëer je enorme piekstroom, en dat kan ons elektriciteitsnet momenteel niet aan."

Volgens Van Mol is dat dus stap één in dit laadpalenplan. "Ons elektriciteitsnet moet verzwaard worden, om de extra vraag naar stroom aan te kunnen. Dat is een absolute voorwaarde, om massaal snelladers te kunnen installeren. Het is trouwens een goede suggestie om dat te doen op parkings van winkels en bedrijven. Maar je mag als gebruiker niet verwachten dat als daar 50 laadpalen staan, die allemaal tegelijk bezet zijn, dat die 50 wagens volledig opgeladen raken. Die capaciteit is er simpelweg niet."

Luister naar het gesprek met Filip Van Mol, algemeen directeur van Eloya (de Unie van Elektriciens) in 'De Wereld Vandaag' (via Radio 1 Select)

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook: