Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

"Onvoorstelbaar hoeveel mannen van 50 me al hun leeftijd lieten raden, ervan overtuigd dat ze er maar 38 uitzien"

di 31 okt. - 6:13

Krampachtig geen vijftiger willen zijn. Rika Ponnet vindt het niet lachwekkend, maar pijnlijk.
Rika Ponnet

Hoe na seksisme ook agisme voor de bijl gaat

Ze zijn ontelbaar, de 40 en 50-plussers in mijn praktijk die er de buitenwereld, maar vooral zichzelf van willen overtuigen dat de leeftijd op hun identiteitskaart een vergissing is. Ze voelen en kleden zich niet alleen jonger, ze geloven er ook steevast in dat ze er geen veertiger of vijftiger uitzien.

Ik aanvaard zo een uitspraken altijd voor wat ze zijn:  uitingen van kwetsbaarheid, van een onvermogen om vanuit aanvaarding ouder te worden, vaak ook van paniekgevoelens dat het dit alleen toch nooit kan geweest zijn, er nog zoveel in te halen of te doen valt.

Heel vaak merk ik ook een competitiedrift met wie dertiger is, de leeftijd naar waar dan altijd verwezen wordt.

Onvoorstelbaar hoeveel mannen van 50 me al hun leeftijd lieten raden (en zelden zat ik er tot hun spijt naast), ervan overtuigd zijnde dat ze er maar 38 uitzien. Ik vind het niet lachwekkend, meestal vooral pijnlijk.

Dat geen vijftiger willen zijn, staat in schril contrast met de bevolkingsstatistieken. Vijftigers zijn de grootste leeftijdsgroep in onze maatschappij en het aantal rijpere mensen zal de komende decennia alleen maar toenemen.

Bovendien zal het de groep zijn met veruit het meest middelen en dus een meer dan interessant consumentenpubliek. Dat heeft ook de modewereld begrepen, las ik afgelopen weekend in de Financial Times.

Zo zouden een aantal beautybladen als Elle en Allure radicaal beslist hebben om een woord als anti-veroudering te bannen. Het is seksistisch, want immers al te vaak enkel gericht op vrouwen en dat is in gendergevoelige tijden al een argument op zich.

Maar meer: het geeft mensen die vorderen in leeftijd het gevoel er niet meer bij te horen, hun eindvervaldatum te bereiken, een probleem te hebben. Ook een aantal cosmeticamerken keert radicaal het roer.

Sue Y Nabi, de vroegere directeur van Lancôme verwoordde het als volgt: "You cannot fight ageing, but you can improve the side-effects of ageing and look your best at 40, 50, 60, 70."

Dat gezegd zijnde zal ik vanaf nu cliënten die bij zichzelf een discrepantie ervaren tussen hun feitelijke en hun gevoelsleeftijd, niet langer zien als Don Quichotestrijders tegen de tijd. "Ik voel me meer een dertiger" staat dan symbool voor: ik ben een 40- of 50-jarige op zijn best.

Al vrees ik dat het is zoals met seksisme: je kan wetten en afspraken maken, maar ingesleten overtuigingen wijzigen, vergt, ja, tijd.

Lees ook: 

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet