"In onze westerse cultuur is de gift gecommercialiseerd"

4 november 2016
Het is de tijd van het jaar. Het eindejaar nadert en allerhande hulporganisaties doen een beroep op onze liefdadigheid. Maar is geven aan goede doelen niet vooral je eigen schuldgevoel afkopen? "Wanneer ik een gift doe, is dat vooral een geste."

Het is de periode waarop liefdadigheid hoogtij viert. Organisaties vragen giften voor het goede doel. Hierbij wordt er vaak ingespeeld op de gevoels van de mensen. Er wordt op het gevoel ingespeeld van schuld dat iemand het beter heeft dan een ander, zegt Marc De Kesel, filosoof en docent aan de Arteveldehogeschool in Gent. 

Wanneer ik een gift doe is dat vooral een geste en niet zozeer vanuit een schuldgevoel.

De giften zijn volgens De Kesel in onze westerse cultuur gecommersialiseerd voor onder andere politieke doeleinden. We kopen, volgens hem, onze 'schuld' af. De koopverhouding is te sterk geworden tegenover de giftverhouding. 

Beluister het interview met Marc De Kesel bij Annemie:

Radio 1 Select