"Ook de commerciële, niet gesubsidieerde sector, verdient een podiumplaats"

6 februari 2021
Celine Deloof is zangeres en vastgoedmakelaar. Ze las vorige week in 'Dag Allemaal' het standpunt van haar moeder, Margriet Hermans, over PODIUM19 . Margriet vindt dat commerciële artiesten te weinig aan bod komen op Podium 19. Nochtans bereiken ze een breed publiek. Ook Celine geeft graag haar visie naar aanleiding van de ‘Week van de Belgische muziek’, een week waarin muziek van eigen bodem extra in de spotlights wordt gezet om de zwaar getroffen muzieksector een hart onder de riem te steken.

PODIUM19, een initiatief van de Vlaamse kunstinstellingen, gesubsidieerd en ondersteund door de Vlaamse regering, leek een veelbelovend platform. Een platform op televisie maar ook voor de ondernemende organisator van fysieke en/of digitale culturele activiteiten. Maar vult het ook al die beloftes en verwachtingen in? Helaas niet en graag geef ik mijn visie, naar aanleiding van de ‘week van de Belgische muziek’.

Wanneer we dieper ingaan op het Vlaamse muzieksegment, waaronder ik zelf ook val, zie je steeds een select groepje terugkomen.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil geen klaagzang opvoeren. Het is een lovenswaardig initiatief maar helaas wordt het brede Vlaamse publiek toch wat over het hoofd gezien. 

Op 29 januari, nota bene mijn verjaardag, las ik in een gekend weekblad een interview met o.a. Miguel Wiels, Stany Crets, Dirk van Vooren, Sven de Ridder en mijn eigen moeder Margriet Hermans. De quote van het artikel? ‘Pure discriminatie’. En hoewel ik blij ben dat een initiatief als PODIUM 19 wordt opgestart moet ik me bij deze quote helaas toch aansluiten.

Wanneer we dieper ingaan op het Vlaamse muzieksegment, waaronder ik zelf ook val, zie je steeds een select groepje terugkomen. De klassieke ‘AB’-artiesten die ofwel al zwaar gepromoot worden onder de vleugels van de Vlaamse overheid ofwel de effectieve klassieke concerten. Maar waar is de commerciële sector in dit verhaal? Waar wordt er gedacht aan de Vlaamse artiest die wekelijks zijn inkomsten haalt uit het optreden voor senioren, een optreden in het lokale dorpshuis, een cultuurcentrum, ontmoetingscentrum en die wekelijks zorgt voor het plezier en de vreugde van de gemiddelde Vlaming/Belg?

Ikzelf ben ook een artieste die het moet hebben van deze commerciële sector en een groot deel van haar optredens geeft aan de leeftijdscategorie 65+.

Want laat ons eerlijk zijn, Vlaanderen heeft gigantisch veel middenstanden, verenigingen, seniorenraden, woonzorgcentra en ga zo maar voort, waar op regelmatige basis evenementen georganiseerd worden.

Ikzelf ben ook een artieste die het moet hebben van deze commerciële sector en een groot deel van haar optredens geeft aan de leeftijdscategorie 65+. Grappig, hoor ik u denken, zo’n jong ding. Vinden die senioren dat wel iets? Ik denk dat die mensen graag willen zien hoe de dochter van Margriet Hermans, een vrouw die in hun jeugdjaren zeer bekend was, het er nu van af brengt als volgende generatie. Doe ik dat dan graag, vraagt u zich waarschijnlijk af. Het antwoord luidt volmondig JA.

Deze doelgroepen zitten al sinds vorig jaar maart zonder deze motiverende activiteiten.

Ik word intens gelukkig van stralende gezichten en gelooft u me vrij, deze zijn zeker terug te vinden op de doordeweekse namiddagoptredens. Mensen genieten van een vleugje muziek, een grap en grolletje en als het even kan nog wat dansers erbij. In woonzorgcentra is het vaak zo dat deze evenementen weken op voorhand worden aangekondigd en ik ook in diezelfde weken op voorhand massaal veel berichtjes krijg van familieleden die laten weten dat hun ‘senior’ er enorm naar uitkijkt.

Laat ons niet vergeten dat deze grote doelgroep aan mensen, en daar bedoel ik niet enkel de senioren mee maar ook de gemeente- en pleinfeesten, braderieën, een slapstick theaterstuk of lokaal evenement,… Deze doelgroepen zitten al sinds vorig jaar maart zonder deze motiverende activiteiten. Laat ons niet vergeten dat we spelen met het mentale welzijn van een heel erg grote mensengroep en laat ons vooral niet vergeten dat het de commerciële artiesten zijn die zich daarvoor inzetten.

Bedankt PODIUM 19 voor het initiatief. Maar vooral bedankt om dit te bekijken voor bijvoorbeeld PODIUM 20 naar een ruimere doelgroep en vooral veel ruimere sector. Ook de commerciële, niet gesubsidieerde sector, verdient een podiumplaats.

Beluister de column van Celien Deloof via Radio 1 Select (Je hoort er de meest recente fragmenten van Radio 1)

Ontdek ook de andere columns uit de uitzending: