Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Nieuwe Feiten

Ook kleuters zijn bezorgd om hun reputatie

wo 21 okt. - 6:18

Zelfs kleuters zijn bezorgd om hun reputatie. Dat blijkt uit uit nieuw Chinees onderzoek.
Ook kleuters doen aan reputatiemanagement

Chinese onderzoekers hebben de marshmallowtest van Walter Mischel uit 1972  opnieuw uitgevoerd. Die test gaat na in welke mate kinderen in staat zijn om hun impulsen te onderdrukken. Kinderen kregen een marshmallow aangeboden, maar als ze een kwartier konden wachten met die op te eten, dan kregen ze er nog een tweede.

“Onderzoekers in China hebben de marshmallowtest opnieuw uitgevoerd en er een twist aan gegeven”, vertelt pedagoog Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool) in 'Nieuwe Feiten'.

“De originele marshmallowtest werd opnieuw uitgevoerd met 273 kleuters. Daarna werden de kleuters in twee groepen verdeeld. Tegen de eerste groep zeiden de onderzoekers: ‘we gaan jouw keuze meedelen aan je medeleerlingen’. Aan de twee groep zeiden de onderzoekers dat hun keuze zou meegedeeld worden aan de leerkracht.”

Belangrijk is dat de onderzoekers er niet bij vertelden wat nu precies goed gedrag was. Ze zeiden dus niet dat het beter is om even te wachten.

Wat blijkt uit het nieuwe onderzoek? “In het originele onderzoek koos minder dan 25% van de leerlingen voor uitstel. Maar van zodra ze wisten dat het resultaat werd meegeven aan de klasgenoten, steeg dat percentage tot 40%. Als driejarigen wisten dat hun leerkracht op de hoogte werd gebracht, wachtte zelfs 70% om een koekje te nemen.”

Kanttekening

De Bruyckere plaatst een belangrijke kanttekening bij het onderzoek: “In China heeft de leerkracht veel aanzien, en de Chinese cultuur is anders dan de westerse. Het zou interessant zijn om dit onderzoek te herhalen in verschillende culturen.”

Toch kunnen we volgens De Bruyckere besluiten dat ook kleuters bezorgd zijn om hun reputatie.  “Dat is interessant en relevant”, zegt hij. “We dachten lang dat sociale reputatie iets was waar vooral tieners mee bezig waren. ‘Wat denkt de ander van mij’ is voor hen een belangrijke bezorgdheid. Maar nu blijkt dus dat ook driejarigen daar al mee bezig zijn.”

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet