"Opeens oordelen mensen over de grote friet die je bestelt in een frituur"

4 februari 2019
Belga
Sociale media, ze zijn tegelijk een vloek en een zegen. Enerzijds kunnen we met één muisklik communiceren met iemand aan de andere kant van de wereld, anderzijds kan het je heel wat last opleveren. Davey Van Rode, winnaar van De Mol 2017, weet er alles van.

Van de ene dag op de andere werd Davey Van Rode wereldbekend in Vlaanderen. De impact daarvan had hij niet ingeschat: "Plots volgen 20 000 mensen je op Instagram, komen mensen naar je toe om foto's te nemen, moet je jezelf een houding geven, ... Dat was moeilijk. Opeens word je gekatapulteerd van 'Davey die overal zijn zin deed' naar iemand die moest opletten dat 'ie op een feestje niet te zat was."

Tof gevonden worden

Hoewel hij niet meteen negatieve commentaren kreeg, had hij het wel moeilijk met de aandacht: "Ik ga al eens naar festivals, en dan heb je soms gewoon geen zin om selfies te nemen met mensen. Dan merk je dat ze heel snel in de aanval gaan. Dat is lastig, want ik wil door iedereen 'tof' gevonden worden. Ook op sociale media is het moeilijk om spontaan te blijven."

Impact van een programma

Het verhaal van Davey klinkt psycholoog Joris Bruyninckx zeer bekend in de oren. Hij begeleidt bekende mensen in het omgaan met het publiek: "Eigenlijk zou elk zeer bekend programma mediatraining moeten geven aan zijn kandidaten. Mensen hebben vaak totaal geen benul van de impact van zo een programma."

Fight of the night

Waar veel mensen mee worstelen, is het behouden van eigenheid, zegt Bruyninckx: "En een tweede vraag waar veel bekende mensen mee worstelen, is het maken van vrienden. Vaak worden mensen daar erg onrustig van. Het blijft een aanslag op je privacy, sommige dingen wil je namelijk niet delen. Stel maar dat ik ruzie maak met mijn vrouw, en dat komt in de openbaarheid, dan is dat 'the fight of the night'. En dat wil je niet."

Herbeluister:

Radio 1 Select