"Operatie slak": machinist rijdt bewust te traag en hoopt op ontslag

11 januari 2018
Een machinist van de NMBS heeft deze week tot twee keer toe zijn trein bewust met vertraging laten aankomen. Hij wil voor een privébedrijf werken, dat beter betaalt, maar hij moet een opzegtermijn uitdoen van één jaar. Met zijn actie wil hij de NMBS onder druk zetten om hem te ontslaan.

Is het een daad van rebellie? Durf? Robin Hood? Of wanhoop? Hoe dan ook, machinist Cedric Grumiaux zorgde ervoor dat een ritje van Bergen naar Luik 37 minuten langer duurde dan normaal. Van Bergen naar Doornik deed hij er op dezelfde dag ook bijna een kwartier langer over. De man zelf noemt zijn actie dan ook "Opération Escargot", "Operatie Slak".

Hij wil zo protesteren tegen de maatregel van de NMBS die bepaalt dat wie opstapt een vooropzegtermijn van één jaar moet uitdoen. Want de machinist kan naar een privébedrijf dat veel beter betaalt. Maar de NMBS legt die vooropzegtermijn niet zomaar op: "Wij investeren veel in onze machinisten. Zij krijgen een opleiding van een jaar, ze worden dan ook betaald. Maar we willen natuurlijk iets terug, we willen de vruchten plukken van onze investering, daarom leggen we die termijn op", zegt Dimitri Temmerman, woordvoerder van de NMBS, in De Ochtend.

Over de actie van de man is de NMBS niet te spreken: "Dat is totaal onverantwoord, elke daad ten nadele van de reiziger keuren wij helemaal af", beklemtoont Temmerman. Wordt hij nu ontslagen, iets wat hij nét zou willen? "Daar kan ik niets over zeggen, dat is interne keuken, hoe we dit afhandelen, kan ik nog niet zeggen". De machinist zelf verontschuldigde zich al op de RTBF: "Ik bied mijn excuses aan aan de reizigers die te laat zijn gekomen. Maar wij zijn de enige categorie werknemers bij de NMBS die zo worden behandeld, darom heb ik het gedaan", zegt Cedric Grumiaux.

Bron: vrtnws.be

Beluister het debat in "Hautekiet" en het interview met NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman: