In Oslo viel er in 2019 één verkeersdode: “De politici doen er geen toegevingen”

7 januari 2020
In Oslo, de hoofdstad van Noorwegen, viel er het afgelopen jaar één verkeersdode te betreuren. In Antwerpen (ongeveer even groot als Oslo) waren dat er in 2018 helaas 16. Dat komt omdat de politici bij ons toegevingen doen, die ze in Oslo niet doen, zegt verkeersdeskundige Willy Miermans.

In Oslo kwam vorig jaar één verkeersdode om het leven: iemand die ongelukkig met een auto tegen een hek terecht kwam. Geen fietsers, geen voetgangers, en dat in een wereldstad. “Wat in heel Scandinavië, maar ook in grote stukken van Nederland opvalt, is dat men op verkeersveiligheid geen toegevingen doet” verklaart verkeersdeskundige Willy Miermans (UHasselt) dit fenomeen in ‘Nieuwe Feiten’. “Dat is absolute prioriteit, en dat zie je.”

“De verkeerslichten zijn er bijvoorbeeld conflictvrij afgesteld, en dan krijg je geen dodehoekongevallen” zegt Miermans. “In België hebben we omwille van de doorstromingscapaciteit nog een heleboel verkeersinstallaties waarbij vrachtwagens en personenwagens rechtdoor maar ook rechtsaf mogen, terwijl de fietser en de voetganger ook groen krijgen op hetzelfde moment. En daar krijg je conflicten natuurlijk. In Oslo heb je dat niet.”

Toegevingen

In Oslo is de snelheid ook overal zeer laag, en men parkeert er ook niet langs hoofdwegen waar én auto’s rijden én waar ook gefietst wordt. “Dat creëert vaak onveilige situaties, en bestaat daar gewoon niet.” Uiteraard kan je er wel nog parkeren, maar dat gebeurt dan bijvoorbeeld in parkeergebouwen of garages. “Zo krijg je een duidelijk systeem. Bij ons is het nog altijd een beetje flou omwille van toegevingen aan de middenstand of anderen.”

Miermans: “Er is natuurlijk geen enkele politicus die verkeersonveiligheid wil. Maar als je dan zegt ‘we gaan ervoor’, dan krijg je onmiddellijk de reactie ‘ja maar, de economie, heeft ook haar rechten, en de doorstroming mag niet te veel gehinderd worden’.” Met andere woorden: in België doen we toegevingen die ze niet in Oslo doen.

(Lees verder onder de tweet)

Draagvlak

Als je dit soort consequent beleid ook lang genoeg volhoudt, en erover communiceert, heb je daar ook draagvlak voor, kaart Miermans nog aan. “Iedereen is het daar over eens: je tolereert geen verkeersslachtoffers. Dat wil je gewoon niet hebben in een beschaafde wereld.”

Beluister het gesprek met Willy Miermans in 'Nieuwe Feiten':

Lees ook:

Radio 1 Select