Oudste spoorlijn van Spanje dreigt in zee te verdwijnen door erosie van de kust in Catalonië

19 juni 2022
© Benjamin Grembler (Unsplash)
In Spanje wordt steeds meer rekening gehouden met het einde van een historische en soms ook idyllische spoorlijn langs de Costa del Maresme ten noorden van Barcelona. De trein rijdt daar vlak naast het water en het strand van de Middellandse Zee en de erosie vreten aan de funderingen.

Journalist Rop Zoutberg heeft het in zijn reportage over vertraging in het station van Mataro, ergens halfweg op de spoorlijn. Die vertragingen zijn er wel vaker, want er zijn voldoende problemen voor de treinverbinding en die worden erger.

Het gaat om een spoorverbinding, in feite een soort kusttram, tussen de Catalaanse hoofdstad Barcelona en Blanes, een kustplaats 70 kilometer ten noorden. De lijn werd in 1848 aangelegd en ze is daarmee de oudste in Spanje. Ze was bedoeld om de vermogende industriële klasse van Barcelona op een elegante manier te vervoeren naar badplaatsen langs de Middellandse Zee. Dat is nog altijd de belangrijkste functie van de lijn, al maakt nu iedereen in de streek er gebruik van.

De spoorlijn loopt over grote afstand vlak langs de stranden en in sommige plaatsen zelfs vlak naast de zee. En daar zit nu precies het probleem, want die zee lijkt op veel plaatsen terrein te winnen op het land.

Lijn verplaatsen of oplappen?

Het mag dan idyllisch zijn om de zee net buiten je raam in een treinwagon te zien, het schept ook problemen. Sinds de 19e eeuw is het kusttoerisme in Spanje enorm toegenomen. Langs de spoorlijn zijn er tal van nieuwe badplaatsen gegroeid zoals Canet de Mar, Pineda de Mar, Malgrat de Mar en -ietsje verder dan Blanes- Lloret de Mar.

Die forse toename van bevolking en bewoning komt ook met een prijs: meer vervuiling en het kanaliseren van rivieren werken de vorming van sediment in zee tegen. Daarnaast stijgt het zeepeil van de Middellandse Zee en volgens de krant The Guardian gaat dat tegen een tempo van 3,3 millimeter per jaar de voorbije 30 jaar.

Treinrit aan zee 

Er speelt ook een natuurlijke erosie door de golven waardoor stranden worden afgebroken. Op sommige plekken rijdt de trein dan ook vlak naast het zeewater en worden de funderingen onder het spoor aangevreten.

Na elke grote storm moet er wel ergens een stuk treinspoor worden hersteld. Dat was onder meer het geval in maart. In januari 2020 richtte de storm Gloria zelfs voor 12 miljoen euro schade aan en lag het treinverkeer langs de kust van Maresme een tijdlang stil. Door de klimaatverandering zijn er intussen ook veel meer stormen en zijn die vaak ook heviger dan vroeger.

De lokale overheden willen dan ook een meer structurele oplossing: die zou eruit bestaan om het spoor iets meer naar het binnenland te verleggen, waar nu een snelweg loopt. Dat zou echter 30 miljard euro op het hele traject kosten en de regering in Madrid zit daar niet op te wachten.

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend' 

Lees ook