Over de PR-blunder van Sara Netanyahu

20 februari 2015

'Mediablunder', kent u die uitdrukking? In aanloop naar de vervroegde parlementsverkiezingen op 17 maart beging de Israelische first lady Sara Netanyahu er een voor in de handboeken.

Officiële audits beschuldigen de Israëlische premier al jaren van overmatig en oneigenlijk gebruik van publieke middelen in zijn ambtswoning en in zijn privéwoning aan zee. De rapporten maakten onder meer gewag van grote bedragen voor afhaalmaaltijden, haarverzorging, kaarsen, pistache-ijs, schoonmaak...

Allicht om de negatieve perceptie rond de royale levensstijl van het gezin te counteren, nodigde mevrouw Netanyahu een bekende celebrity interieurstylist uit. Twee dagen voor de publicatie van een nieuwe audit zette ze de opnames op Facebook

Het 15 minuten durende filmpje toont vertrekken met klemmende deuren, kapotte lichtschakelaars, afbladderende muren, rafelige tapijten en smoezelige gordijnen. De keuken bleek zo goed als uitgewoond.

Om geld uit te sparen, zo vertelde de vrouw des huizes, kochten ze zelfs geen verse bloemen meer. Een oud droogboeketje op de piano volstond. "Pas op dat de klink niet afbreekt als je naar buiten gaat" waarschuwde ze ten afscheid.

De commerciële televisiezender Channel 10 kwam erachter dat de Netanyahu's helemaal niet in de getoonde vertrekken wonen.

We kennen landen waar zo'n PR-blunder een politiek doodvonnis zou zijn. Zeker in verkiezingstijd. Kunnen de oppositie en de sociale media in Israël hun leedvermaak nog op?