Nieuwe Feiten
Over het Streisandeffect
vr 17 mei - 5:20
Paniek in het landschapskantoor, vanmorgen. “Geert Wilders is dood!” riep de redactie van Joos. “Het staat op de website van HP/De Tijd!”
“Volgens Wikipedia nog niet!” riep ons jongste redactielid terug.
Het artikel waar de redactie van Joos het over had, kopte inderdaad dat Geert Wilders dood werd aangetroffen. Om meteen onder de kop te verklaren dat Google dat zegt. Of toch de Google Autocomplete Functie.
U kent dat wel: u wilt iets opzoeken en typt de desgewenste term in. Plots biedt Google u enkele mogelijk nuttige aanvullingen aan.
Zo googelde een Duitse zakenman zichzelf en merkte dat de zoekmachine hem in verband bracht met Scientology en fraude. Geen termen waaraan de ondernemer gelinkt wilde worden.
De man begon een rechtszaak tegen Google aan het Duitse Bundesgerichtshof, de hoogste federale rechtbank, en won de zaak. Het Bundesgerichtshof bepaalde dat Google de schadelijke aanvullingen moest aanpassen.
Ook Bettina Wulff, de vrouw van voormalig Duits president Christian Wulff, bewoog al hemel en aarde om suggesties zoals “prostitutie”, “bordeel” en “Playboy” te weren.
En dat is het Streisandeffect. Alles doen om uw digitale identiteit zuiver te houden. Naar analogie van Barbra Streisand die in 2003 er alles aan deed om een luchtfoto van haar huis van het web te laten halen.
Nu hoeft u geen intense afkeer jegens Google Autocomplete te voelen. De functie kan best onderhoudend zijn.