Kies 19
Pascal Smet: “Ik heb een probleem met pendelaars die individueel met de auto naar Brussel komen”
vr 24 mei - 6:11
Mobiliteit is een belangrijk discussiepunt in Brussel. “De mentaliteitswijziging in Brussel is geslaagd”, begint Smet. Veel Brusselaars vinden dat we naar een stad van auto’s naar een stad voor mensen moeten gaan. De trendbreuk is er.”
Ampe beaamt. “Dat komt omdat de mensen weten dat je in Brussel vastzit met de auto. We missen nog een echt mobiliteitsbeleid. Je moet ook investeren in de metro en randparkings, vooraleer je het de auto moeilijk maakt. Die hogere ambitie mis ik.”
Smet vindt uiteraard dat hij wel een groter plan heeft, maar hij klaagt de logge bestuursstructuur in Brussel aan. “Ik wil bijvoorbeeld graag veel fietspaden aanleggen, maar de gemeenten liggen dwars. En bij mijn plannen voor de uitbreiding van de metro, stuit ik op Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts. Dat heeft te maken met ideologische verschillen.”
Smet heeft ook problemen met “pendelaars die individueel met de auto naar Brussel komen”. “We moeten de toegang tot de stad moeilijker maken moeilijker maken om te verhinderen dat de files in de stad komen.”
“Het heeft geen zin om pendelaars en bewoners tegen elkaar op te zetten”, repliceert Ampe. “De minister van Mobiliteit moet ervoor zorgen dat de lijnen federaal en gemeentelijk open blijven.”
Hoe ziet de politieke toekomst van Brussel eruit. Doorheen het debat pleit Smet verschillende keren voor een vereenvoudiging van de structuur. “Eén gewest, daar moeten we voor gaan. Al vijftien jaar klop ik op die nagel.” Hij ziet iets veranderen bij de Franstaligen: “Er komt een nieuwe generatie aan van mensen die daar soepeler over denken.”
Els Ampe droomt dan weer van een Brussels gewest dat nog meer ambitie toont. “Wij gaan voor levenskwaliteit, een vlotte mobiliteit en voldoende plekken in het onderwijs. Daarbij sluit ik niemand uit. Ook de N-VA niet, neen.”
Die partij wordt misschien de grootste Vlaamse partij in Brussel. Smet stelt wel een duidelijker veto tegen N-VA.