Pedagoog Pedro De Bruyckere: “Smartschool wordt nu voor veel meer gebruikt dan oorspronkelijk de bedoeling was”

8 februari 2021
© Hannah Wei (Unsplash)
Bij de start van de zogeheten afkoelingsweek liep het online platform Smartschool vaak helemaal vast, wat tot frustratie leidde bij leerlingen en scholen. Pedagoog en onderzoeker bij de Arteveldehogeschool Pedro De Bruyckere heeft begrip voor de ergernis, maar wijst er ook op dat Smartschool eigenlijk overbevraagd wordt. Een wissel naar een ander systeem is ook niet zo eenvoudig.

Veel gevloek en tandengeknars vanochtend, want het online platform Smartschool dat heel wat scholen gebruiken voor thuisonderwijs beleefde net als tijdens de eerste lockdown een moeilijke opstart. Leerkrachten konden niet uploaden, leerlingen die thuis les volgden konden niet downloaden. De ergernis over het platform steeg, en daarmee ook de ergernis over het vermeende monopolie van Smartschool.

“Smartschool kan je een beetje als je digitale ruggengraat beschouwen” legt pedagoog en onderzoeker bij de Arteveldehogeschool Pedro De Bruyckere uit in 'De Wereld Vandaag'. “Je agenda zit daarin, maar ook taken kunnen ingediend worden. Er kunnen ook live lessen gegeven worden. Er kunnen ook rapporten uit gehaald worden. Maar je kan ook communiceren met de ouders. Aan die digitale ruggengraat kan je dus nog andere dingen aanhangen, maar daardoor wordt het een soort cruciale plek die iedereen kan gebruiken.”

Bottlenecks

En als iedereen tegelijk het platform op wil, ontstaan er bottlenecks en dan werkt het systeem niet of erg traag, met grote ergernis tot gevolg voor de leerlingen van secundaire scholen deze week. En dan hoor je klachten over het quasi-monopolie van Smartschool, maar dat klopt niet helemaal, zegt Pedro de Bruyckere: “Er zijn wel alternatieven zoals Blackboard en Moodle. Maar Smartschool is lokaal ingebed, en kan bijvoorbeeld koppelingen leggen met de eindtermen”

“We zien in verschillende landen dat lokale spelers hun rol opnemen naast spelers als Microsoft of Google, omdat onderwijs overal nogal kan verschillen. En de koppeling hier met leerplannen en eindtermen, en ook de administratieve kant, dat zorgt ervoor dat Smartschool wel een quasi-monopolie lijkt te hebben.”

Alternatieven

Je kan je wel afvragen waarom scholen niet op zoek zijn gegaan naar alternatieven, na de moeilijkheden met Smartschool die bij de eerste lockdown aan de oppervlakte kwamen. Pedro de Bruyckere: “Zo’n wissel is niet zo eenvoudig, net omdat het zo geïntegreerd is met van alles en nog wat. Scholen gebruiken vaak “Teams” of “Zoom”, maar dat is nooit helemaal de vervanging van die ruggengraat, waarbij je ook de koppeling hebt met punten en dergelijke meer.”

Ik zie dat we meer en meer op het digitale inzetten, nog los van corona. En dan moeten we opschalen vrees ik, ja.

Verwachten we ook niet te veel van zo’n systeem, als blijkt zoals vanochtend dat er honderdduizenden zich tegelijk aanmelden?

Pedro de Bruyckere: “Ik herinner me dat tijdens de eerste lockdown niet enkel Smartschool, maar ook “Teams” en dergelijke de eerste week met gelijkaardige problemen te kampen hadden. De bestanden worden ook alsmaar groter, filmpjes en geluidsbestanden.

En als iedereen die grote bestanden tegelijkertijd doorstuurt, ja dan staat de infrastructuur onder druk. Vorige keer ontstonden er bottlenecks omdat er teveel groepen tegelijk live gingen, en nu omdat er zoveel opdrachten gegeven worden. Maar dat is een evolutie waar we voor staan, want ik zie dat we meer en meer op het digitale inzetten, nog los van corona. En dan moeten we opschalen vrees ik, ja.”

Beluister het gesprek met Pedro De Bruyckere via Radio 1 Select (Je hoort er de meest recente fragmenten van Radio 1)

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook: