Philip Dutré: "Studenten zijn mondiger geworden"

13 januari 2017
En dat vindt hoogleraar computerwetenschappen aan de KU Leuven Phillip Dutré niet meteen een slechte zaak. " Al vergroot die mondigheid de werklast van professoren. Terwijl we gewoon aan ons onderzoek willen werken."

“Ik ontving vorig jaar nog volgende mail van één van mijn studenten: “Geachte Professor, [...] Ik heb van een medestudent gehoord dat uw lessen niet zo interessant zijn. Kan u dat bevestigen? Dan beslis of ik al dan niet naar uw lessen kom." Die mail hangt vandaag anoniem op in onze koffiekamer." 

Studenten zijn een stuk mondiger geworden, vindt Philip Dutré. "Wat een goede zaak is. Maar die mondigheid gaat gepaard met een soort van consumenten- of klachtengedrag." Zo krijgt hij jaarlijks steeds meer mails binnen van studenten die hun examenresultaten betwisten. "Dat vergroot de werklast voor professoren.Terwijl de meeste professoren gewoon verder willen werken aan hun onderzoek.

"Professoren willen geen tijd verliezen aan het behandelen van klachten van studenten

Volgens Dutré verwachten studenten veel meer van hun proffen en jagen ze zich sneller op. "Ze kunnen soms niet leven met het idee dat ze drie dagen voor het examen nog niet weten in welk auditorium het examen plaats vindt."

Gebruik af en toe gewoon je gezond verstand

De regeldrift van universiteiten en hogescholen creërt sfeer van wantrouwen. "Professoren passen hun doceergedrag aan de reglementering uit schrik voor klachten. Dat is jammer. We moeten terugkeren naar een cultuur van vertrouwen."