Plagiaatdispuut tussen Cherkaoui en Beyoncé resulteert in samenwerking

21 oktober 2016
De Belgische choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui en de Amerikaanse popzangeres Beyoncé Knowles werken samen. Opvallend, want beiden lagen in 2008 nog overhoop met elkaar. Cherkaoui beschuldigde toen Beyoné van plagiaat. Haar Formation World Tour bevatte enkele dansscènes die bijna identiek waren aan zijn dans. De plooien zijn nu gladgestreken.

Het plagiaat

Cherkaoui vond de plagiaat een compliment, maar voelde zich ook bedrogen. Beyoncé werd in het verleden nog beschuldigd van plagiaat. In 2011 gaf ze zelfs toe dat haar clip "Countdown" wel degelijk geïnspireerd werd door het werk van de Belgische choreografe Anne Teresa De Keersmaeker.

De plagiaat lijkt nu ver achter hen te liggen. Vorig weekend ontmoette hij Beyoncé in New York. "Ze hebben me gebeld tijdens mijn tournee in Japan en vroegen of ik langs kon komen om met haar samen te werken rond een specifiek benefietconcert", legt de choreograaf uit in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Ik heb "ja" gezegd omdat ik hou van onverwachte wendingen in mijn agenda."

"Bewegingen aangegeven voor "9 inch"

Cherkaoui pleegde overleg met de vaste choreograaf van Beyoncé om een paar scènes uit te bouwen. Hij zag de zangeres uiteindelijk maar één keer. "Het is een heel warm mens, heel dankbaar, heel nederig, een harde werkster en ongelofelijk mooi", vertelt hij over zijn ontmoeting. "Ze staat op scène en je krijgt het gevoel dat ze duizenden mensen in de ban houdt."

Cherkaoui maakte de choreografie voor één nummer van Beyoncé, namelijk "9 inch." "Ik gaf haar bepaalde bewegingen aan, en die voerde ze uit op haar eigen manier."

"Kopiëren doet pijn"

Het plagiaat van vroeger kan Cherkaoui nu beter kaderen. 'Plagiaat is een delicaat onderwerp. Op welk moment is het een hommage, wanneer is het plagiaat? Er zijn ja, invloeden geweest, maar bijvoorbeeld in de hiphopwereld wordt samplen van stukken muziek vaak gedaan", stelt Cherkaoui. "Ik denk dat choreografen dat soms ook doen in Amerika. De economische realiteit van hedendaagse dans in Europa vraagt tijd en energie, als je dan mensen ziet -met heel veel geld- die dat dan kopiëren zonder referentie, dat is pijnlijk."

Cherkaoui was dan ook verrast toen hij een telefoontje kreeg. "Ik was ontroerd omdat dat een bepaalde manier was om de plooien glad te strijken."