Pol Deltour: "Dit ruikt heel sterk naar censuur"

19 oktober 2016
Ongezien in het medialandschap: nieuwswebsite Apache.be en drie van zijn journalisten worden voor de rechter gedaagd in verband met de berichtgeving over de rol van projectontwikkelaar Land Invest Group in Antwerpen en vermeende linken met de Optima-zaak. "Dit ruikt heel sterk naar censuur" reageert Pol Deltour, van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ).

Land Invest zelf zou de verwijdering eisen van alle artikels en een schadevergoeding van 250.000 euro, Joeri Dillen - voormalig kabinetschef van Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) - zou 100.000 euro eisen voor laster en eerroof.

Apache schrijft al enkele jaren over onder meer het dossier van de Antwerpse Tunnelplaats, waar Land Invest op de site van een voormalige Renaultgarage een controversieel torenproject plant.

Onlangs nam de nieuwssite ook de linken tussen Land Invest en de vastgoedpoot van de failliete Optima Bank onder de loep. In de berichtgeving onderzocht Apache de mogelijke verstrengelingen tussen zakelijke en politieke belangen in Antwerpen.

"Vier jaar volgt onze redactie de dossiers al op, maar zelden beantwoordden Land Invest Group en Dillen onze vragen tot meer uitleg over hun rol in de dossiers", reageert Apache op de ingezette juridische procedures. "Nog nooit hebben we van hen een vraag tot "recht van antwoord" of een klacht bij de Raad van de Journalistiek ontvangen. Land Invest Group en Dillen kiezen onmiddellijk voor het grof geschut."

Apache verdedigt zich op basis van het principe van persvrijheid en stelt dat de vraag om artikels te verwijderen "extreem verregaand" is en "ruikt naar censuur". "Onze berichtgeving is ook 100 procent correct", klinkt het nog.

 

Censuur

Pol Deltour van de VVJ reageerde in De Ochtend: "Dit ruikt heel erg naar censuur". Censuur met grote gevolgen alleszins:

Apache is een beginnend nieuwsmedium, dat nog volop zijn weg zoekt. Financieel zijn ze nog niet zo daadkrachtig. Dit zou het feitelijke faillissement kunnen betekenen. 

Lees ook: "Ex-kabinetschef De Wever eist 100.000 euro van nieuwssite Apache" (deredactie.be)