De Wereld Vandaag
Prijsstijging De Lijn: "Vreemde geste wanneer je reizigers wil terugwinnen"
wo 16 feb. - 6:54
Beluister het gesprek met Peter Thoelen in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select
Het kan dat je bus- en tramreizigers voorgoed kwijt bent, vreest Peter Thoelen. “De mensen hebben nog altijd, onterecht weliswaar, schrik van corona op het openbaar vervoer.” Nieuwe reizigers aantrekken, lijkt hem moeilijk. “We moeten veel inspanningen leveren om mensen uit de wagen te krijgen en op het openbaar vervoer.” Net nu moet ingezet worden op aantrekkelijk openbaar vervoer, vindt Thoelen. “Dat doe je niet met een prijsverhoging, zeker niet wanneer er geen betere dienstverbetering mee gepaard gaat.”
Bizarre timing
Niet enkel het m-ticket wordt duurder, ook tienrittenkaarten - in de app en op een kaart – kosten vanaf 1 april 17 euro in plaats van 16 euro. De prijzen voor sommige Omnipas-abonnementen voor 25 tot 64-jarigen gaan ook licht omhoog. Wie zal die stijging voelen? Mensen die af en toe het openbaar vervoer nemen, zullen dit merken, zegt Thoelen. “Hoe minder prijsverschillen, hoe beter. Hoe eenduidiger de prijs, hoe gemakkelijker voor de reiziger. Maar de vraag is of je dat op dit moment had moeten doen met een prijsverhoging.”
De huidige én voorbije regeringen, maakten het De Lijn niet gemakkelijk, zegt Thoelen. Hij vindt dat onvoldoende budgetten werden toegekend. “Je moet De Lijn ondersteunen met de nodige financiën.”
Gebrekkige dienstverlening
Kan deze prijsstijging De Lijn een duwtje in de rug geven? “Het zal de problemen niet oplossen. Iedereen weet dat de dienstverlening vaak niet optimaal is, aansluitingen lopen niet, vaak vallen voertuigen uit, er zijn stakingen …” Overstappen van de auto naar het openbaar vervoer is nu niet aantrekkelijk. “Dat is cruciaal naar de toekomst toe”, besluit Thoelen.
Overstappen van de auto naar het openbaar vervoer is nu niet aantrekkelijk
Beluister het gesprek met Peter Thoelen in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select