Problemen bij Argenta nog niet helemaal van de baan: "Online bankieren nog niet beschikbaar"

6 april 2018
Bij Argenta zijn de technische problemen nog niet helemaal van de baan. Informatici bij de bank hebben vannacht aan een oplossing gewerkt en sinds 5 uur het mobiel bankieren via de app opgestart. Dat lijkt te werken, maar nog niet altijd even stabiel. Internetbankieren via de website werkt voorlopig nog niet.

Vannacht hebben 120 informatici bij Argenta gewerkt aan een oplossing voor de informaticaproblemen die al aanslepen sinds het paasweekend. "Wij hebben deze nacht drie belangrijke interventies gedaan", legt CEO Marc Lauwers uit. "Er waren vooral problemen met de snelheid van gegevensuitwisseling tussen twee datacenters. Je kan dat vergelijken met een snelweg. We hebben die snelweg wat verbreed, daar wat vrachtwagens van weggehaald en toegelaten dat daar met een andere snelheid op mag worden gereden."

Niet altijd even stabiel

Vanochtend sinds 5 uur kunnen klanten weer mobiel bankieren via de app. "Klanten hebben daar vrij intensief gebruik van gemaakt", weet Lauwers. Maar hij moet toegeven dat het systeem nog niet altijd even stabiel werkt en wil daarom voorzichtig blijven.

"Dat betekent dat we prioriteit zullen geven aan de opstart van onze kantoren. Dat is het cruciale moment. Afhankelijk van de belasting op ons net zullen we dan geleidelijk aan toegang geven tot andere kanalen." Internetbankieren via de website is dus nog niet mogelijk.

Compensaties

Argenta heeft ook al laten weten dat klanten die specifieke schade geleden hebben, zullen worden vergoed. "Wij denken ook na over verdere tegemoetkomingen", aldus nog Lauwers.

Bron: vrtnws.be en De Ochtend