Wonderland
Producer Quincy Jones wordt 85
wo 14 mrt. - 3:27
Quincy Jones combineert zijn carrière als muzikant met het arrangeren en organiseren van muzikale stukken en evenementen. In 1963 wint hij zijn eerste Grammy Award, met I can’t stop loving you, nog 26 zullen volgen in de toekomst.
Elf jaar later, in ’74, maakt een aneurysma in de hersenen een noodgedwongen einde aan zijn carrière als trompettist. Het deert Jones nauwelijks, want nu kan hij zich volledig richten op zijn bestaan als producent.
Ieder nummer van 'Thriller' onderging een remixsessie van een week
Desondanks dat de focus van Jones op r&b ligt, krijgen ook andere genres een kans, waaronder Frank Sinatra, Joy Division en New Order. Het toont de veelzijdigheid van muziekkennis van Quincy Jones aan. Doorheen de jaren heeft hij samengewerkt met onder meer Aretha Franklin, Donna Summer, Frank Sinatra, Louis Armstrong en Ray Charles.
De laatste jaren sierde Quincy Jones regelmatig de koppen van de tabloids. Onlangs nog beweerde hij in het Amerikaanse magazine Vulture dat Paul McCartney de slechtste bassist was die hij ooit hoorde, over Ringo Starr wou hij niet eens beginnen. Ook Michael Jackson spaarde hij niet, die zou Billie Jean namelijk gewetenloos gekopieerd hebben.
Vanavond in Wonderland meer over de jarige Quincy Jones.
Quincy Jones - Soul Bossa Nova
Soul Bossa Nova werd in 1962 gecomponeerd door Quincy Jones op twintig minuten. Het nummer typeert de veelzijdigheid van Jones en werd achtendertig jaar later gebruikt in de soundtrack van ‘Austin Powers’. Doorheen de jaren werden de composities van Quincy Jones meer dan 30 keer gebruikt in films.
Quincy Jones en Toots Thielemans - Velas
Quincy Jones uitte eerder al grote bewondering voor Toots Thielemans. Volgens hem was de mondharmonicaspeler een van de grootsten die de jazz ooit heeft voortgebracht: “als iemand die op je hart mikt en je aan het wenen brengt”. Vanaf de jaren zestig speelden de twee talloze composities samen.
Billie Jean – Michael Jackson
In 1982 volgt een absolute bekroning voor de producer Quincy Jones, met het monstersucces van Michael Jacksons ‘Thriller’. Volgens velen nog steeds een immens belangrijk referentiepunt in de muziekindustrie. Het pad naar succes was echter nog niet geëffend, zowel MJ als Quincy Jones waren niet tevreden na de opnames. Daarom besloten ze het album te onderwerpen aan een remixsessie van een week voor ieder nummer.