Proefproject in Amsterdam: werkdagen van 6 uur

28 mei 2018
© Pixabay
De gemeente Amsterdam start met een proefproject voor haar ambtenaren: ze voeren werkdagen van 6 uur in. Dat staat in het nieuwe coalitieakkoord dat na 2 maanden onderhandelen bereikt werd. Amsterdam volgt daarmee het voorbeeld van Zweden: daar wordt al langer geëxperimenteerd met kortere werkdagen.

“Er zijn heel veel bedrijven en gemeenten in Zweden waar men die 6-urige werkdag heeft ingevoerd, zelfs al in de jaren ‘90 al” zegt correspondent Marcel Burger in ‘De Ochtend’. Maar wat blijkt? “In Kiruna, in het noorden van Zweden, is men er na 16 jaar toch mee gestopt. Het is te lastig en te verwarrend om het personeel goed te managen, en het blijkt ook stressvol te zijn voor de mensen.”

Stressvol? “Het blijkt dat mensen in 6 uur toch niet hun taken kunnen doen. Dat zorgt voor zoveel stress dat juist daardoor het ziekteverzuim weer omhoog kan gaan” zegt Burger. Dit terwijl de 6-urige werkdag net bedoeld is om het ziekteverzuim naar beneden te krijgen en mensen meer vrijheid te geven.

Ploegendiensten

Bij Toyota in Göteborg werkt het systeem wel goed, maar daar werkt men in ploegendiensten: 6 uur de ene ploeg, en 6 uur de andere ploeg, zegt Burger. Ook in de thuiszorg in twee Zweedse gemeentes loopt het prima, omdat men daar ook in ploegen werkt. "Maar bij een gemeente of een organisatie die er altijd moet zijn voor de mensen, gaat het niet goed. Er zijn mensen die een bepaalde taak of functie hebben die alleen zij kunnen doen: als je dan in die 6 uur alles moet doen, wat je normaal in 8 uur kan doen, wordt het lastig.”

Ongelijkheid

Burger heeft dan ook zijn twijfels of het proefproject in Amsterdam zal slagen. “De gemeente Kiruna in Zweden is veel kleiner dan Amsterdam en daar is men dus gestopt. Ik denk dat het in Amsterdam hetzelfde zal zijn: er zullen ambtenaren zijn die het wél kunnen doen, maar er zullen er veel zijn die tegen stressvolle situaties gaan aanlopen.” Een bijkomend probleem is ook dat je het niet voor iedereen kan invoeren, en zo krijg je ongelijkheid tussen collega's.

Lees ook: