Is reclame maken voor kansspelen verantwoord?

2 maart 2015
Kan het wel dat een aanbieder van online kansspelen klanten opbelt als die een tijdje inactief zijn geweest? Dat vraagt luisteraar B. zich af. Hij kreeg na zes maanden inactiviteit een telefoontje van Unibet.

B. speelde enkele jaren online poker via Unibet. Toen hij daar ongeveer zes maanden mee gestopt was, belde Unibet hem op met een promotie om opnieuw te beginnen spelen. “Had Unibet me niet gebeld, dan was ik niet terug beginnen pokeren”, zegt B. “Maar ik vraag me wel af: is het wel verantwoord dat Unibet inactieve klanten actief aanzet om opnieuw te beginnen met een kansspelletje?” Voor alle duidelijkheid: B. is geen problematische speler.

Aanbieders van kansspelen verkopen geen gewoon product. Is het verantwoord dat ze op zo een directe manier reclame maken? We vragen het aan Marjolein De Paepe van de Kansspelcommissie en aan Dennis Mariën van Unibet.

REAGEER!

Wat vind jij? Mogen aanbieders van (online) kansspelen reclame maken? En mag dat op een directe manier, door bijvoorbeeld inactieve klanten op te bellen?

Foto © Lee Davy