Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

Reclameborden met tekening van Vlaamse illustrator roepen New York op om afstand te houden

vr 17 apr. - 1:25

Momenteel is er in New York een campagne te zien op digitale reclameborden om het afstand houden in de strijd tegen het coronavirus te promoten, de maker ervan is de Vlaamse illustrator Klaas Verplancke. In 'We zullen doorgaan' vertelde hij hoe de campagne tot stand gekomen is.
Werk Klaas Verplancke

In de Verenigde Staten is de stad New York zwaar getroffen door het coronavirus, de lockdown is er intussen verlengd tot 15 mei. Om de inwoners van de stad te wijzen op het belang van "social distancing", het 1,5 meter afstand houden in het openbare leven zoals wij dit hier intussen ook kennen, is er een campagne gelanceerd, met de eenvoudige boodschap: "Save lives, live safe #keepdistance", vertaald: red levens, leef veilig, houd afstand."

De poëtische, maar ook humoristische tekening die erbij hoort van twee mensen die vanuit verschillende flatgebouwen tegen elkaar aan het tennissen zijn, is van Klaas Verplancke. Hij is een van de bekendste illustratoren van Vlaanderen, die voor zijn werk in binnen- en buitenland gelauwerd wordt. "Die tennissers had ik al eens zien voorbijkomen op een foto op Facebook, en dat beeld had ik ergens opgeslagen, mensen zijn erg creatief in deze tijd."

Verplancke had al tekeningen gemaakt voor het tijdschrift Weekend Knack, waarin hij op een simpele manier toonde hoe we ons in deze tijden kunnen gedragen ten opzichte van onze buren. En die zijn in het vizier gekomen van het Amerikaanse bedrijf Poster House NYC.

"Ik kreeg een mail van hen met de vraag of ik wilde meewerken aan die campagne en in de handtekening van mijn e-mail zat op dat moment een kleine GIF (bewegend bestand, red.).  Ze reageerden meteen: dit is perfect. Wil je er nog een goeie tekst op zetten? Dan zijn we klaar. Ik had niet kunnen voorzien dat het zoveel impact ging hebben." Het beeld is te zien op 18.000 digitale reclameborden in de stad.

Ik was vroeger altijd bezig met het onvoorspelbare te visualiseren, maar nu moet ik het bijna gewoon maar natekenen

Verplancke ziet het als de verantwoordelijkheid van kunstenaars om in deze bizarre corona-tijden te proberen te vatten wat er gebeurt. "Wat er aan het gebeuren is, was vroeger onvoorspelbaar. Ik was vroeger altijd bezig met het onvoorspelbare te visualiseren, maar nu moet ik het bijna gewoon maar natekenen.  Momenteel is het een kwestie van dingen op te pikken en zo is dit ook op papier terechtgekomen."

Het paradoxale van de hele situatie is dat minder mensen de campagne van Verplancke zullen zien dan normaal in het drukke New York het geval zou zijn, omdat iedereen ook daar zoveel mogelijk moet binnenblijven. "Maar het zal sowieso wel blijven hangen, hoop ik", besluit Verplancke. "Ik denk dat er nu nog wel dingen gaan volgen en ik blijf doorwerken, want ik heb ideeën genoeg in deze periode."

Beluister het gesprek met Klaas Verplancke in De Ochtend:

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet