Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

De Ochtend

Respectvolle rivalen strijden om sjerp in Leuven: "Wij kunnen gerust samen een pint drinken"

di 9 okt. - 5:23

"We debatteren op het scherp van de snee, maar na afloop kunnen we gerust een pint gaan drinken", stelt N-VA-lijsttrekker Lorin Parys tevreden vast. In Leuven verloopt het verkiezingsdebat minder bits dan in andere steden. "Ik ben tevreden dat we in Leuven niet op de persoon spelen", zegt de nieuwe SP.A-kopman Mohamed Ridouani ook. Toch wordt er stevig getwist over het Leuvense circulatieplan en over betaalbare woningen.
Lorin Parys en Mohamed Ridouani

"Fijne campagne"

De erfenis van Louis Tobback, die 24 jaar burgemeester was in Leuven. Dat staat op het spel bij de lokale verkiezingen deze zondag. Er wordt vooral gekeken naar de lijsttrekkers van SP.A, Mohamed Ridouani, en N-VA, Lorin Parys. De meningsverschillen over mobiliteit en betaalbaar wonen zijn groot, maar toch kunnen de twee het persoonlijk met elkaar vinden.

"De campagne valt goed mee. Het is intensief. Maar ik ben blij dat we in Leuven inhoudelijk campagne voeren en niet op de persoon, zoals ik dat elders zie", klinkt Ridouani opgelucht. "We kunnen op het scherp van de snee debatteren, maar Mohamed en ik kunnen achteraf gerust een pint gaan drinken", zegt ook Lorin Parys van N-VA. "Dat is wat vroeg", lacht Ridouani.

Leuven circuleert

Toch zijn er in Leuven grote meningsverschillen over mobiliteit en betaalbaar wonen. Er wordt stevig getwist over het Leuvense circulatieplan. De stad is opgedeeld in vijf delen. Auto's die van het ene deel naar het andere willen, moeten via de ring. Lorin Parys (N-VA) en Mohamed Ridouani (SP.A) gingen in debat in "De ochtend" op Radio 1.

"Er worden meer kilometers gereden, er is meer uitstoot en minder omzet in de handel", klinkt Parys kritisch. Hij pleit voor zogenoemde "slimme knips", waardoor bewoners toch van het ene stadsdeel naar het andere kunnen rijden. Welke auto's doormogen, zou met nummerplaatsherkenning worden bepaald.

"Wie slimme knips zegt, voert terug een autoplan in", kaatst Ridouani van SP.A de bal terug. Volgens Ridouani is er in Leuven een "shift van mentaliteit". Meer fietsers, meer autodelen, meer openbaar vervoer, Ridouani klopt zichzelf op de borst.

Over dat openbaar vervoer zijn de politieke rivalen het trouwens eens: er moeten minder regiobussen door het stadcentrum rijden.

Beluister het debat:

 

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet