Roger Delye: "Geen enkel land hanteert zo strenge geluidsnormen als België"

3 februari 2017
Niet alleen vrachtvliegtuigen, maar ook passagiersvliegtuigen vanuit Zaventem kunnen in de problemen komen door de strenge Brusselse geluidsnormen. Roger Del

Eigenlijk hadden de Brusselse geluidsnormen al vanaf 1 januari moeten ingaan. Maar omdat de Vlaamse regering een belangenconflict heeft ingeroepen, is dat uitgesteld tot 21 februari. Als daarna de strengere normen van kracht worden, is dat een ramp voor de luchtvaartmaatschappijen, zegt Roger Delye van de beroepsvereniging van de luchtvaartmaatschappijen BAR. "Geen enkel land hanteert zulke strenge normen als België. Zelf de allernieuwste vliegtuigen voldoen niet aan de normen voldoen wanneer de weersomstandigheden tegen zitten."

De luchtvaartmaatschappijen maken zich al enige tijd ernstige zorgen over de boetes die boven hun hoofd hangen. Tot nu ging de discussie evenwel vooral over cargo. Maar topman Arnaud Feist heeft het in zijn brief nu ook over passagiersvluchten, de belangrijkste activiteit van Brussels Airport.

Onze Boeings van de 700-800 serie en Airbus 330 voldoen niet altijd aan de strenge geluidsnormen

Of het zo'n vaart zal lopen, is volgens Roger Delye moeilijk te voorspellen. maar hij bevestigt dat luchtvaartmaatschappijen zich veel zorgen maken. "Wanneer je bij elke vlucht binnen bepaalde slots je telkens een hoge boete kan opleveren, kan men zich vragen stellen of het nog de moeite loont om op Zaventem te vliegen."