De Wereld van Sofie
"Rommelmarkten: je vindt er altijd iets waarvan je niet wist dat je het nodig had tot je het ziet"
di 25 mei - 10:40
Volgens filosoof Johan Braeckman is het de kick van het zoeken en vinden een fundamenteel onderdeel van rommelmarkten, zo vertelt hij in De Wereld van Sofie. "Je hoopt dat je iets mooi vindt, iets dat je raakt of in je collectie past. Dat is grotendeels de motivatie. Het is een ongevaarlijk avontuurtje en je hoopt dat je iets vindt waarvan je niet weet dat je het zoekt of nodig hebt".
Nostalgie
Ook worden mensen vaak door nostalgie gedreven als ze naar een rommelmarkt op zoek gaan naar spulletjes. "Het is het herbeleven van een emotie die je vroeger had", aldus Braeckman.
Het is als het ware een wandeling in je eigen herinneringen met spullen van een ander
Zelf verzamelt hij ook spulletjes: de collectie boeken van de filosoof en zijn vriendin neemt steeds grotere proporties aan en daarbijhorend verzamelt Braeckman bookmarks, zeg maar bladwijzers. "Die vind ik niet op rommelmarkten, maar wel in boekenwinkeltjes. Ik stop die in mijn boeken en als ik die dan jaren later nog eens in handen krijg, herinner ik mij uit welke stad dat komt en dergelijke. Het is als het ware een wandeling in je eigen herinneringen met spullen van een ander."
Consumptiemaatschappij
Kan een rommelmarkt een waardevolle bijdrage leveren in onze maatschappij waar consumeren en wegwerpen dagelijkse kost is geworden? "Dat is een druppel op een hete plaat", vreest Johan Braeckman. Maar rommelmarkten hebben wel een grote symbolische waarde. Het is gepast en waardevol om spullen te bewaren en de schoonheid ervan in te zien.
Volgens de filosoof leren we zo respect hebben voor de dingen, hoe klein en bescheiden ze ook zijn. "Voor veel mensen is het rommel, brol of afval. Maar mensen die houden van rommelmarkten, die hebben oog voor schoonheid en de intrinsieke waarde van spullen. Zij zien de band met een voorwerp."
Braeckman benadrukt dat de waarde van een voorwerp niet alleen maar is 'wat de gek ervoor wil geven'. Los van wat mensen willen betalen voor iets, moet de waarde ook deels in het voorwerp zelf zitten.