Rusland gebruikt vluchtelingencrisis voor propaganda

29 januari 2016
Russische media toonden al voor de aanrandingen tijdens nieuwjaarsnacht grote interesse in het ‘Duitse vluchtelingenprobleem’. De jongste tijd lijkt die belangstelling bij staats(vriendelijke) zenders als Channel One, REN TV, Russia Today, Ruptly, Rossija24 en Zvezda almaar meer naar klassieke anti-Westerse propaganda te neigen. 
 
Met grotendeels verzonnen verhalen voeden ze de idee dat Duitsland op instorten staat. Dat Europa zwak en onveilig is en overspoeld wordt door vreemdelingen. 
 
De lont in de propagandaslag was de vermeende ontvoering van de 13-jarige Lisa in Berlijn. Het Russisch-Duitse meisje zou zijn ontvoerd door vluchtelingen die haar 30 uur vasthielden en als seksslavin gebruikten. 
 
De hoofdstedelijke politie geeft geen verdere details ter bescherming van het meisje, maar het onderzoek wees uit dat er niets klopt van het hele verhaal.
 
'Doofpotoperatie!' klinkt het in de Russische media. De verontwaardiging gaat hand in hand met stemmingmakerij en oproepen tot actie. Moskouse particuliere zender REN TV - eingendom van Poetin-vertrouweling Yuri Kovalchuk - gebruikt op haar site begrippen als ‘seksmigranten’ en ‘gastseksuelen’. De zender toont ook graag beelden van protesten van de Russisch-Duitse gemeenschap (er wonen zo'n 2,3 miljoen 'etnische Russen' in Duitsland), vaak samen met Pegida en sympathisanten van rechtse politieke partijen als AfD of NPD. 
 
Deze week had zelfs Minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov het over de vermeende zedenzaak: 'We hopen dat de grote problemen in Duitsland met migranten niet verzwegen worden en dat gevallen zoals met onze meid Lisa zich niet herhalen.' Waarop zijn Duitse ambtsgenoot Frank-Walter Steinmeier Rusland beschuldigde van inmenging in binnenlandse aangelegenheden met het oog op agitatie.
 
Heeft de vluchtelingencrisis de Koude Oorlog nieuw leven ingeblazen?

Radio 1 Select