Saskia De Coster daagt Christophe Vekeman uit: “Kunnen we daar nog eens over praten?”

20 juni 2020
'Kindertijd' is de eerste Nederlandstalige vertaling in een trilogie van Tove Ditlevsen, een invloedrijke Deense schrijfster en dichter. Schrijfster Saskia De Coster toont in 'Culture Club' haar bewondering voor Ditlevsen en haar werk. Dat staat in scherp contrast met de vernietigende bespreking door Christophe Vekeman op Klara.

Saskia De Coster is niet alleen ontroerd door het portret, maar ook door het taalgebruik van Ditlevsen. In het boek ‘Kindertijd’ schrijft de Deense auteur over hoe ze opgroeide als buitenbeentje in een hard arbeidersmilieu. Haar vader werd als arbeider vaak ontslagen, haar moeder was een zuurpruim en ze verbleven vaak in hun claustrofobische woonkamer.

Droge zinnen

Ditlevsen zocht een manier om uit die omgeving te ontsnappen. En dat uit zich ook in het taalgebruik van het boek. Droge, vaststellende zinnen afgewisseld met prachtige verwoordingen en metaforen.

Ditlevsen was ook een dichter en dat verbaast De Coster ook niet. Ze schijft in een soort vloeiende poëzie, met een stevige portie heimwee naar haar kindertijd, banaliteiten en eerste kennismakingen.
En die weemoed is voor De Coster erg voelbaar. Soms is Ditlevsen wel heel duister in haar vertelling. Het hoofdpersonage in het boek, een kind, is niet schuw van de dood en torent mentaal boven heel wat volwassenen uit.

Niet onder de indruk

Ook schrijver Christophe Vekeman, las het boek en maakte een bespreking voor Klara. Hij was helemaal niet onder de indruk.

“Hier is een schrijfster aan het woord met een geweldige ambitie om het zo poëtisch mogelijk te formuleren maar dat wisselt af met een kleuterstemmetje
in een poging om haar kindertijd zo goed mogelijk weer te geven, daardoor voelt het onecht en kitscherig", aldus Vekeman bij Klara.

“De niet grootse, de niet spectaculaire maar wel de heel eigen precieuze ervaringen van haar kindertijd weet zij zo mooi te verwoorden” antwoordt De Coster. Dat maakt dat het voor haar juist wel overtuigend is en een soort politieke lading krijgt, in die zin dat het veel breder wordt. Het vertellen en metafoorgebruik maakt van Ditlevsen volgens De Coster een schoolvoorbeeld.

"Nog eens praten?"

Vekeman wordt dan ook meteen uitgedaagd door De Coster: “Kunnen we daar nog eens over praten?”

Beluister hier het gesprek met Saskia De Coster:

De Coster weet over enkele dagen ook of ze de Libris Literatuur Prijs wint. Ze staat als enige Belgische schrijver op de shortlist met haar roman ‘Nachtouders’.

Lees ook: