Schepen slopen

24 november 2018
Het is een van de gevaarlijkse economische sectoren: de afbraak van uit de vaart genomen schepen. Vooral de sloopwerven in Bangladesh, Pakistan en India zijn berucht.

"Werven" is een misleidend woord. Sloopstranden is correcter. Het gaat zo: bij hoog water laat men het afgedankte schip vastlopen op het strand. Bij laag water komt het vrij te liggen en beginnen de slopers aan de karwei. Telkens de vloed opkomt - twee keer per etmaal - komt het schip weer onder water te staan en spoelt alle vuiligheid de zee in. 

De arbeiders werken onbeschermd. Jaarlijks vallen er een paar honderd doden. Er zijn nauwelijks reglementen, er is geen vakbond om die af te dwingen.

Dat zou op 1 januari 2019 kunnen veranderen. De Europese Unie legt dan haar scheepsrecyclageregulering op. Europese reders mogen dan geen gebruik meer maken van die slechtgereglementeerde sloopstranden.

Het zal u niet verbazen dat er druk wordt gelobbiet. België vraagt om de invoering van de recyclageregulering uit te stellen. De belangen zijn groot.

Gie Goris heeft de sloopstranden gezien en heeft gesproken met werfbazen en arbeiders. Het dossier "Schepen slopen, brokken maken" dat hij erover schreef, staat in MO*. En morgen zit Gie aan onze keukentafel.

Radio 1 Select