Scholen terug open: "Wat de leerachterstand zal zijn, dat valt nog af te wachten"

16 mei 2020
Sommige kinderen mogen terug naar school. Maar niet elk kind start school met dezelfde vaardigheden. Hoe heeft de lockdown de motorische achterstand van kinderen aangetast?

Wat de schade of leerachterstand zal zijn, da's nog af te wachten. Maar wat velen vergeten, is dat we vaak denken aan met onze neus n de boeken zitten, grammatica leren en wiskunde oefenen. Maar ook het motorische leren, het onder de knie krijgen van handelingen zoals fysiek schrijven zelf, is een belangrijk onderdeel van leren.

Lien Steppe is kinesitherapeut in Erpe Mere en werkt vaak met kinderen die een motorische beperking of achterstand hebben. Sinds twee weken mag zij terug consultaties doen en ziet ze de achterstand die sommige kinderen opgelopen hebben door de lockdown.

"Bij ons komen er kinderen met een neurotische aandoening, maar ook kinderen die niet goed kunnen schrijven, knippen of een potlood vasthouden in de derde kleuterklas. Soms gaat het ook over heel dagdagelijkse dingen zoals een jas aantrekken en dichtdoen. Door de weken waarin we in lockdown zaten, merk ik bij heel wat kinderen een veel grotere achterstand", aldus Steppe.

"Het is niet zo dat we terug van nul moeten starten, maar bij sommige kinderen is de achterstand wel heel groot geworden", gaat ze verder. "Het is voor ouders ook moeilijk om de therapie thuis verder te zetten, via videochat bijvoorbeeld. Ik heb geprobeerd om via Zoom therapie te geven, maar dat is niet evident. Niet voor mij, maar ook niet voor ouders om dat te organiseren. Ouders hebben regelmatig aangegeven dat ze al met een takenpakket van school zaten dat ze eerst rond moesten krijgen. En bij sommige kinderen is het ook moeilijk om dingen uit te leggen, dan moet je kunnen tonen hoe ze bijvoorbeeld moeten knippen en het echt ook samen met hen doen."

Bij collega's hoort Lien Steppe dezelfde verhalen: "ook psychologen, logopedisten, ... ervaren dezelfde moeilijkheden nu kinderen terug mogen opstarten".

Eerste leerjaar in gevaar?

Steppe werkt als kinesist vaak met kinderen die in het derde kleuterklasje zitten en in september de overgang maken naar het eerste leerjaar. Door de quarantaine denkt ze dat sommige kinderen een te grote achterstand hebben opgelopen om in september te kunnen starten in het eerste leerjaar. "Maar het is niet aan mij om daarover te beslissen", zegt ze.

Steppe vindt het jammer dat niet elk kind terug naar school kan, "want school is een belangrijke socialisator. Niet alleen voor psyche en leren, maar ook voor motorische vaardigheden", zo vertelt ze in 'De Ochtend'. In normale omstandigheden gaat Steppe dan ook langs bij scholen voor therapie, maar dat kan momenteel nog niet.

Schade na de zomer duidelijk

Of het door deze coronacrisis drukker gaat worden in haar praktijk, kan Lien Steppe niet inschatten: "het zal pas na de zomer duidelijk worden wat de schade is, al sluit ik een drukkere periode zeker niet uit".

Een oplossing voor het probleem heeft Steppe niet, al roept ze wel op dat scholen niet alleen aandacht moeten hebben voor welzijn en echt leren, maar ook voor motoriek. "Hou dat goed in de gaten", besluit ze.

Beluister het interview:

Radio 1 Select