Seks in reclame werkt niet

27 juni 2017
Een recente studie ontkracht één van de sterkste clichés: Seks doet niet verkopen. Een Amerikaanse universiteit vergeleek alle relevante studies over erotiek in reclame. Wat blijkt nu? Seks werkt niet. We gaan niet sneller een auto of een bol kaas kopen omdat er een blote vrouw naast staat.

De studie van de universiteit van Illinois verbaast Patrick De Pelsmacke niet. Hij kwam jaren geleden al tot dezelfde conclusie.

Hoe zit dat nu? Seks trekt wel degelijk de aandacht. Maar aandacht alleen is niet voldoende. We zien de mooie man of vrouw wel, maar vergeten het product. Het is net zoals humor. We onthouden de grap, maar vergeten wie hem verteld heeft.

Ik ken niet veel mensen die van een product beginnen houden omdat er seks in de reclame zit

Dit noemen we het ‘afleidingseffect’: Mensen maken geen binding met het product. Ze houden er niet van. “Ik ken niet veel mensen die van een product beginnen te houden omdat er seks in de reclame zit. Laat staan dat ze het gaan kopen.” Het kan zelfs een averechts effect op het merk hebben. “Als reclamemakers seks nodig hebben om hun product te verkopen, hoe slecht moet het product dan wel niet zijn.“

Slechts in enkele gevallen werkt seks wel. Bij producten gelinkt aan erotiek bijvoorbeeld zoals parfum, lingerie en condooms. Of het moet een leuke reclame met een knipoog zijn. Zo slaagde Coca-Cola er met de Coca-Cola Light-man wel in om erotiek aan hun merk te linken. De humoristische campagne met de in zwijm vallende vrouwen op kantoor komt heel sympathiek over.