"Als we al maar één iemand kunnen bereiken, heeft het zin"

21 januari 2021
© Vias
Vanaf dit weekend, het 'weekend zonder alcohol', krijgt ook wie dronken achter het stuur zit en gecontroleerd wordt een sleutelhanger. Geen bob-sleutelhanger, zoals de nuchtere bestuurders die al 25 jaar krijgen, maar wel een sleutelhanger met de naam van een overleden kind en het verhaal achter die naam. "Als we al maar één iemand kunnen bereiken heeft het zin", getuigt Frank Van Achter in 'De Ochtend'. Hij verloor zijn kleindochter Axelle en zijn schoondochter Johanna.

De nieuwe campagne, een intiatief van Ouders van Verongelukte Kinderen, moet een shocktherapie zijn die duidelijk maakt dat dronken rijden niet kan. Want hoewel de bobcampagne al 25 jaar bestaat, zijn er nog altijd veel Belgische chauffeurs die toch rijden wanneer ze te veel gedronken hebben. 1 ongeval op 5 is nog steeds te wijten aan alcohol. Gemiddeld heeft een bestuurder die betrokken is in een letselongeval met alcohol 1,7 promille in het bloed. Toch gebeurt er in ons land ook nog elke dag een ongeval waarbij de bestuurder minder dan 0,8 promille alcohol in het bloed heeft.

"Wij willen die mensen confronteren met getuigenissen", legt Koen Van Wonterghem van Ouders van Verongelukte Kinderen uit. "Wanneer zij positief blazen, gaan ze een andere, alternatieve sleutelhanger krijgen. Dat gaat de naam zijn van een verongelukt kind, verongelukt altijd in de context van een chauffeur die te veel gedronken heeft. Bij die sleutelhanger gaat heel kort het verhaal zitten dat daarachter schuilt. En in de bijhorende filmpjes zullen ouders, zelfs grootouders, getuigen over wat dat teweeggebracht heeft in hun gezin. En op die manier hopen we dat de chauffeurs dan toch tot inzicht komen.

Bekijk de pakkende getuigenis van Frank en Marylin

Ze verloren in één klap hun kleindochter Axelle en haar mama Johanna

(lees verder onder de video)

Het was heel confronterend om aan de campagne mee te werken, vertelt Frank in 'De Ochtend'. "Zinlozer doodgaan kan niet." 

Hij hoopt dat de campagne mensen aan het denken zet. "Als we al maar één iemand kunnen bereiken heeft het zin."

Beluister de getuigenis van Frank:

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook: