Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld Vandaag

Veel tegenwind voor slimme kilometerheffing in Brussel vanaf 2022

vr 4 dec. - 6:02

De Brusselse regering is donderdag tot een akkoord gekomen over SmartMove, de slimme kilometerheffing die ze vanaf 2022 willen invoeren. Als de tol er komt, dan betaal je vanaf 2022 een startbedrag zodra je in het Brussels Gewest rijdt – of vanuit Vlaanderen het Brussels Gewest binnenrijdt – en daar bovenop een bedrag per gereden kilometer, maar hoeveel hangt af van hoe zwaar je auto is en wanneer je precies rijdt.
File

Een voorbeeld: stel, je rijdt met een luxueuzere auto elke werkdag tijdens de spitsuren van Gent naar Brussel - binnen Brussel rijd je dan bijvoorbeeld nog 20 kilometer – dan betaal je ongeveer 10 euro per dag. Werk je 200 dagen per jaar, dan kom je uit op een bedrag van 2.000 euro, bovenop de Vlaamse verkeersbelasting. Brusselaars hoeven die verkeersbelasting volgens het Brusselse plan echter niet meer te betalen. Zo verschuift voor Brusselse burgers de belastingdruk van het bezit van een auto naar het gebruik ervan.

Het startbedrag verschilt naargelang het tijdstip van de verplaatsing. Tijdens de spitsuren (tussen 7 en 10 uur en tussen 15 en 19 uur) is dat 2 euro, tijdens de daluren (tussen 10 en 15 uur) 1 euro. 's Nachts (tussen 19 en 7 uur) en in het weekend betaal je niets. In de berekening wordt er ook nog rekening gehouden met het vermogen van de wagen of fiscale pk. Onder de 11 fiscale pk komt er een korting op het bedrag, daarboven wordt het duurder (tot maximaal 12 euro).

Vervolgens wordt er per gereden kilometer een bedrag van 8 cent buiten en 20 cent tijdens de spits aangerekend.

Via de zogenoemde SmartMove-app kunnen bestuurders hun nummerplaat registreren. De app zal het te innen bedrag berekenen. Met zogenoemde ANPR-camera’s (nummerplaatherkenning) die al gebruikt worden voor de lage emissiezone (LEZ) zijn er – vooral aan de gewestgrenzen – extra controlepunten om na te gaan of bestuurders wel degelijk betalen.

Tegenwind

N-VA-voorzitter Bart De Wever noemt de stadstol op Twitter: "een nieuwe paars-groene pestregel voor de werkende Vlaming".  Zijn partijgenoot, Vlaams Minister voor Financiën en Begroting Mattthias Diependaele, noemt het "een platte belastingsverhoging op kap van de Vlaamse en Waalse pendelaars". Want die Vlamingen en Walen betalen ook al een verkeersbelasting in hun eigen gewest, en worden nu dus extra belast. De Waalse viceminister-president Willy Borsus noemt de stadstol “choquant” en “scandaleux”. En MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez zei dat dit de bedrijven zou wegjagen uit Brussel.  

Brussels staatssecretaris Pascal Smet (one.brussels-sp.a) roept de Vlaamse regering op om ook de "oubollige verkeersbelasting" te schrappen en te vervangen door een slimme kilometerheffing.

Beluister een gesprek met Brusselse minister van Financiën en Begroting Sven Gatz in "De wereld vandaag":

Luister ook naar Alexia Bertrand, fractieleider MR Brussels parlement en geen voorstander van de stadstol:

Bronnen: vrtnws.be, De wereld vandaag en De ochtend

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet