"Slimme zet van Nike om meer seizoenloos te produceren"
Door De Wereld Vandaag
2 jaar geleden
5 min
Sport- en sneakermerk Nike wil meer seizoenloze artikelen produceren. Het Amerikaanse sportmerk wil zo de problemen met de bevoorrading aanpakken. Daar zit immers heel wat storing op door o.a. de lockdowns, de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne.
Zijn sportschoenen dan niet sowieso seizoenloos? " Nike had wel seizoenen in hun aanbod: ze brachten elk seizoen nieuwe producten uit" zegt Els Breugelmans, professor marketing en retailexpert aan de KU Leuven in 'De Wereld Vandaag'. "Dat willen ze nu verminderen door de tijdloze natuur te gaan benadrukken."
"Ik denk dat ze nog altijd veel nieuwe producten gaan lanceren, maar veel minder gericht per seizoen" legt Breugelmans uit. "Zo gaan ze misschien net iets langer wachten met een nieuw product als ze nog veel voorraad hebben. Ze gaan vraag en aanbod veel beter kunnen beheren en sturen, door niet meer vast te hangen aan de winter en de zomer." Ook voor de duurzaamheid is dit een slimme zet: "Ze gaan oude producten veel langer kunnen aanbieden waardoor er minder vernietigd moet worden als het niet verkocht raakt."
Of dit een trend wordt? Luister hierboven.