De Ochtend
Snelheid omlaag, pakkans omhoog: CD&V en Groen willen meer controles na nieuw dodelijk ongeval in Brussel
ma 1 apr. - 8:44
16 doden. Dat is de pijnlijke balans van het aantal verkeersdoden in Brussel in 2018. Afgelopen zondag overleed een 30-jarige vrouw na een aanrijding aan het metrostation Simonis in Koekelberg. Twee wagens stonden stil om de vrouw te laten oversteken op het zebrapad. Een 19-jarige bestuurder haalde de wagens langs rechts in over het fietspad en reed toen de vrouw aan. De bestuurder was niet onder invloed van alcohol of drugs, en werd gisteren vrijgelaten.
Trajectcontroles
"Dat die man is vrijgelaten, betekent niet dat hij er ongestraft vanaf komt. Onder Koen Geens (minister van Justitie, red.) zijn de straffen voor verkeersinbreuken verstrengd", zegt staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V).
Straffeloosheid is er niet, verweert Debaets zich, maar ze geeft wel toe dat er meer controles moeten zijn. "De wegpiraten moeten eruit, de pakkans moet omhoog." Daarvoor wil Debaets meer trajectcontroles invoeren, ook in Koekelberg. In sommige gevallen moet het mogelijk zijn om een wagen in beslag te nemen, vindt de staatssecretaris.
Zone 30
"Meer camera's kan helpen", zegt ook Brussels lijsttrekker Elke Van den Brandt (Groen). Maar het Vlaams parlementslid legt ook opnieuw de invoering van de zone 30 in heel Brussel op tafel. Iedereen is ervoor, klinkt het, maar niemand durft het te stemmen.
"We zijn dat aan het uitrollen", werpt Debaets tegen. "Ik ben tevreden dat ik al een zes- of zevental gemeentes heb kunnen overtuigen." Tegelijk gelooft Debaets dat op invalswegen als de Industrielaan in Anderlecht, de snelheid 50 kan blijven en stemde CD&V eerder tegen de algemene invoering van de zone 30 in Brussel.
Politiek kluwen
Het moet gedaan zijn dat burgemeesters stokken in de wielen kunnen steken van belangrijke projecten, die de veiligheid van Brusselaars verhogen
Willen ingrijpen is één ding, het effectief uitvoeren een tweede. In Brussel, met 19 gemeentes en zes politiezones, is dat niet altijd vanzelfsprekend. "Het moet gedaan zijn dat burgemeesters stokken in de wielen kunnen steken van belangrijke projecten, die de veiligheid van Brusselaars verhogen", zegt Debaets. Ook in Koekelberg was dat volgens haar het geval. "Laat ons dat bij één centraal bestuur leggen, dan kunnen we die zone 30 overal uitrollen", zegt Debaets.
Bekijk het integrale gesprek:
Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'