Sociale media en hoe ermee om te gaan

21 oktober 2020
Een groot deel van ons leven speelt zich af online, op sociale media. Maar zijn we ons voldoende bewust van hoe ze werken, hoe ze impact hebben op wat we doen en denken? In de recente Netflix-documentaire ‘The social dilemma’ doen ex-medewerkers van sociale media uit de doeken wat die sociale netwerken en platformen allemaal doen om hun gebruikers aan zich te binden. En wat de gevolgen daarvan zijn. Daarom hebben we het vandaag over onze omgang met sociale media.

Misschien heeft u het ook al wel eens gedacht: ik stop ermee. Het is genoeg geweest. Weg met Facebook, Instagram en die andere social media die ons opslorpen en bezighouden en ons verder niet al te veel brengen. Er zijn mensen mensen die drastisch besluiten om hun social media accounts stop te zetten of ze op zijn minst van hun smartphone te zwieren. Zeker na het bekijken van een documentaire als The Social Dilemma. Joost Vandenbroele is zo iemand, hij vertelde aan Lotte De Caluwé waarom.

Hoe groot zijn die gevaren van de sociale media nu echt? Hoe kunnen we ze anders of beter gebruiken? Hoe kunnen we onze kinderen hier in begeleiden? We zoeken naar antwoorden met Social media-experte Clo Willaerts (docente digital culture en digital business aan de Karel De Grote Hogeschool). Ze geeft ook een aantal tips voor beter smartphonegebruik.

Van social media wordt beweerd dat ze polarisering in de hand werken. Met hun krachtige algoritmes weten ze precies wat we willen lezen en worden we meegezogen in onze eigen nieuwsbubbel. Peter Van Aelst is professor Politieke Communicatie aan de Universiteit Antwerpen en doet specifiek onderzoek naar de impact van sociale media. Wat weten we daar inmiddels al over? Hebben sociale media impact op ons stemgedrag?

We worstelen met onze sociale media. Enerzijds kom je veel te weten, van het jongste politieke schandaal tot de verloren gelopen poes van de buren. Tegelijk voelen we wat het ons kost. Veel tijd, natuurlijk. Maar wie zijn stem laat horen of zijn mening geeft kan vaak ook heel heftige reacties verwachten. Het zorgt er voor dat je geregeld mensen (voor een tijdje) ziet verdwijnen van sociale media. Journalist bij De Morgen Joël De Ceulaer is bijvoorbeeld iemand die regelmatig een twexit inlast.

We hebben het over de valkuilen van sociale media. En het is duidelijk dat waakzaamheid geboden is. Maar we mogen niet alleen de negatieve aspecten opsommen. Sociale media bieden ons ook positieve zaken. Verbinding, om maar één ding te zeggen. Mensen kunnen elkaar vinden dankzij sociale media. En mensen kunnen er ook steun vinden. Door zaken te delen en lotgenoten of steunbetuigingen te vinden. Soms van totaal onbekenden. Dat aspect van sociale media heeft Jacques Pieters, een advocaat uit het Brusselse, dit jaar leren kennen. Hij tweet vaak. Aanvankelijk over zijn job. Vervolgens over de ziekte van zijn vrouw. Vervolgens over haar dood. Hij vertelde zijn verhaal aan Brecht Devoldere.