“Soms zijn mijn ‘zoomlessen’ gewoon leeg, dan komt er geen van mijn leerlingen opdagen”

19 mei 2020
© Christine Hume (via Unsplash.com)
De coronacrisis treft kinderen en jongeren in kwetsbare situaties hard, meer dan de helft voelt zich slecht in zijn vel. Dat valt te lezen in een enquête van ‘Vzw Uit De Marge’ bij 2400 Vlaamse kinderen en jongeren uit kwetsbare gezinnen. In 'Achter De Feiten' getuigen Diego en een aantal andere leerlingen van Richtpunt Gent die zich in een maatschappelijk kwetsbare positie bevinden. Karolien Debecker sprak ook met leerkrachten Bo Dutrieu en Antoon Vercauteren en leerlingenbegeleidster Lizzie.

Leerlingen vinden het moeilijk, leren op afstand. Ze hebben weinig ruimte thuis, vaak mogen ze van hun ouders niet buiten komen, ze missen school, het gezin heeft het vaak financieel moeilijk en ze kunnen niet mee met dat leren op afstand. Hoe gaan leerkrachten hiermee om?

Bo Dutrieu (32) geeft les in Sint-Paulus De Wonderboom in Gent. Zij is tijdens de lockdown bij leerlingen thuis gaan aankloppen om hen bundeltjes te geven om huiswerk te maken. Of ze installeerde zich bij hen in de tuin, om hen op weg te helpen, met schoolprogramma's. Vaak waren deze leerlingen uit de basisschool namelijk online onbereikbaar. "Soms zijn mijn ‘zoomlessen’ gewoon leeg, dan komt er geen van mijn leerlingen opdagen” vertelt ze in 'Achter De Feiten'. 

Ik moest bij leerlingen in de tuin gaan zitten om hen te helpen een goed wachtwoord aan te maken voor schoolprogramma’s.

Mentaal zwaar

Diego (18) zit in het zesde middelbaar in het Sint Catharinacollege te Geraardsbergen, hij is niet helemaal gerust over de terugkeer naar school. De voorbije periode is mentaal bijzonder zwaar geweest. Hij heeft ook autisme. Diego beschrijft hoe hij hier mee omgaat.

Het spookt soms echt in mijn hoofd. Gaat dit ooit nog goedkomen vraag ik mij dan af. Ik persoonlijk denk dat het niet meer zoals ‘normaal’ zal worden.

(lees verder onder de foto van Diego)

Diego en zijn begeleider Aman
Diego en zijn begeleider Aman

Ook voor leerlingen met faalangst is dit een heel moeilijke periode, getuigde leerlingenbegeleidster Lizzie. “Voor hen is het nu veel eenvoudiger om zich gewoon even af te sluiten. Ze worden niet onmiddellijk geconfronteerd met het niet maken van een taak.” Wat Lizzie doet wanneer een leerling onbereikbaar blijkt te zijn, is bij de leerlingen thuis gaan aanbellen. “Sommige ouders waren er van overtuigd dat hun zoon of dochter de taken heel goed aan het maken waren. Andere ouders zijn gewoon niet mee met het verhaal.”

Nachtwerk

Het gebrek aan ruimte is een groot probleem voor veel jongeren, via het onderzoek van ‘VZW Uit De Marge’ werd duidelijk dat 76% van de jongeren uit een kwetsbare positie aangeeft thuis te weinig ruimte te hebben. In ‘achter de feiten’ getuigde een leerling van het Richtpunt Gent. “Mama was extreem over deze lockdown, zij deed gewoon de deuren op slot en verstopte de autosleutels. Ze overdreef, wij hadden ook frisse lucht nodig.”

Als leerkracht in de middelbare school Richtpunt Gent staat Antoon Vercauteren aan de andere kant. In een heel diverse klas met heel wat jongeren uit maatschappelijk kwetsbare posities was het de voorbije maanden heel hard schakelen. “Vaak zijn deze gezinnen met veel thuis, krijgen taken van verschillende lessen, er is vaak maar één laptop, dan loopt dat bij sommige leerlingen echt uit in nachtwerk. Als school hebben we geprobeerd om dit zoveel mogelijk te vermijden door laptops bij deze leerlingen thuis te brengen.”

(lees verder onder de foto van de klas van Antoon)

De klas van Antoon Vercauteren. Enkele leerlingen werden geciteerd in de uitzending.

Volgens leerkracht Bo Dutrieu speelt het cognitieve nu niet. “Nu gaat het om welbevinden. Dus ik neem mijn ‘gasten’ mee naar het bos, ter verwerking van de situatie”, concludeert Bo.

Beluister de integrale uitzending van 'Achter De Feiten':

Lees ook:

Radio 1 Select