Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

Spoorwegbedrijven schrappen de komende tien jaar 2.000 jobs

wo 15 jun. - 6:52

Bij NMBS en Infrabel verdwijnen de komende tien jaar 2.000 jobs. Dat meldt de krant L’Echo en dit wordt door de verschillende betrokken bronnen bevestigd aan VRT NWS. Bij spoorwegbeheerder Infrabel verdwijnen 900 jobs en bij 1.105 spoorwegmaatschappij NMBS. Bij beide bedrijven gaat het om natuurlijke afvloeiingen, waarbij personeel dat vertrekt of met pensioen gaat, dus niet vervangen wordt.
Treinwerken

In de nieuwe beheersovereenkomsten met de overheid die op tafel liggen staat dat Infrabel tegen 2032 wil afslanken naar naar 9.216 werk­nemers. Dat zijn er 900 minder dan vandaag. In dezelfde periode worden bij de NMBS 1.771 jobs geschrapt. Daar gaat het om banen in het management en bij ondersteunende diensten. Om deze cijfers in perspectief te plaatsen: op dit moment stelt de NMBS nog zo'n 17.000 mensen te werk; Infrabel zo'n 10.000.

Ondertussen is de NMBS wel nog altijd volop op zoek naar treinbestuurders en mensen om de treinen te onderhouden. De komende jaren zal de NMBS 666 treinbestuurders en -begeleiders aanwerven. Daardoor komt het nettoverlies van jobs bij de NMBS op 1.105 banen.

De redenering voor de afvloeiingen bij beide bedrijven is vergelijkbaar: door investeringen in infrastructuur zal minder onderhoud nodig zijn en door bijkomende automatiseringen zullen er de komende jaren ook minder werknemers nodig zijn.

Automatisering

Bij Infrabel, dat de treininfrastructuur in ons land beheert, is eenzelfde verhaal te horen als bij de NMBS. “De voorbije én de komende jaren hebben we een oudere werkbevolking die de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Die mensen vloeien natuurlijk af”, zegt woordvoerder Thomas Baeken.

“Ondertussen moeten wij natuurlijk ook onze organisatie draaiende houden en daar hebben we veel mensen voor nodig. Maar die mensen - vooral werknemers met een technisch profiel - zijn heel moeilijk te vinden, omdat heel veel bedrijven dergelijke werknemers zoeken. Daarom zijn we aan het bekijken hoe we onze processen verder kunnen automatiseren om efficiënter én veiliger te kunnen werken.”

Vakbonden

De vakbonden zijn niet te spreken over de plannen. Volgens de socialistische spoorbond is er een tekort van 2.100 mensen om de treinen op tijd te laten rijden. “Midden- en seniormanagers vertegenwoordigden in 2007 slechts 5,2 procent van het personeels­bestand, tegenover 15,6 procent in 2022”, zegt Pierre Lejeune, de voorzitter van de socialistische spoorbond CGSP Cheminots in de krant L’Echo.

Bij Ludo Sempels, voorzitter van ACOD Spoor, is dezelfde scepsis te horen. Hij heeft zware bedenkingen bij de plannen en vraagt zich af of ze wel haalbaar zijn. Er zijn nu al personeelstekorten, de werkdruk is nu al hoog; wat zal dat geven als het in de toekomst met nog minder personeel moet?

De komende maanden staat er sociaal overleg gepland. Het spoorpersoneel toont zich intussen solidair met de nieuwe, nationale actiedag die op 20 juni gepland staat. Zij zullen de treinen laten rijden om zoveel mogelijk demonstranten naar Brussel te laten gaan om de koopkracht te verdedigen.

Bron: vrrtnws.be en De ochtend

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet