Spoorwegspecialist gelooft niet in privépartner voor NMBS

1 juni 2016
"Een privépartner kan een nieuwe wind brengen bij de NMBS", zei vicepremier Alexander De Croo van Open VLD gisteren. "De spoorwegen zien de reiziger te vaak als gijzelaar in plaats van als klant". Goed idee? De Ochtend legde de vraag voor aan spoorwegspecialist Herman Welter.

“Het is een beetje onvoorzichtig om het woord privatisering in deze onrustige tijden te lanceren” reageerde Welter. Hij vraagt zich af of er wel voldoende expertise is bij de NMBS.

Welk privébedrijf wil in de huidige omstandigheden met zo’n log bedrijf in de NMBS-trein stappen?

Minister De Croo wijst naar Proximus en Bpost als succesvolle voorbeelden. Zij kwamen er dankzij een nieuw management en een andere structuur bovenop. Maar Bpost en Proximus zijn alvast niet te vergelijken met de NMBS, volgens Welter. De spoorwegen zijn een ingewikkeld en tevens kwetsbaar systeem, dat je al beter niet uit elkaar getrokken had. Hen opdelen in een exploitant en een infrastructuurbeheerder was al een stap achteruit. Het kwam de service niet ten goede.

Er is niks mis met een goed presterend nutsbedrijf in publieke handen, zegt Welter ook nog. Alleen is de NMBS natuurlijk geen goed presterend nutsbedrijf. Daarom moeten de spoorbonden de vraag stellen of ze zelf moeten meewerken aan een slagvaardige NMBS.

"Om een goed overheidsbedrijf te krijgen heb je geen privépartner nodig", zegt Welter. Privatisering is bovendien zeer ingewikkeld:

Openbaar vervoer is een dienstverlening, net zoals onderwijs en zorg, dat kun je eigenlijk niet privatiseren. Zeker niet van vandaag op morgen.

Radio 1 Select