Staking in het Franstalig onderwijs, leerkracht getuigt: "De maat is vol"

10 februari 2022
© Dirk Waem (Belga)
Leerkrachten uit het Franstalig onderwijs in ons land staken en betogen. Hiermee willen ze aan de regering van de Franstalige gemeenschap tonen dat ze boos zijn. Zo vragen ze meer respect voor de job en kaarten ze de hoge administratieve werkdruk en de verslechtering van hun arbeidsomstandigheden aan.

Beluister het gesprek met Kathleen Van Haeken in 'De Ochtend' via Radio 1 Select

Om 10 uur komen leerkrachten uit het Franstalige onderwijs in ons land samen aan het station van Brussel-Centraal. Vandaar gaan ze naar het kabinet van de Franse Gemeenschap. De leerkrachten -van kleuter- tot hoger onderwijs- staken en betogen onder meer uit onvrede tegen het sectoraal akkoord over het onderwijs. Dat wordt elke twee jaar onderhandeld tussen de vakbonden en de regering, maar voor de periode 2021-2022 is dat akkoord nog altijd niet rond.

"De maat is vol"

De vakbonden in het Waalse onderwijs willen onder andere een aanpassing van de loonschalen. De leerkrachten zelf willen ook meer waardering voor hun job. Dat vertelt Kathleen Van Haeken in 'De Ochtend'. Zij is leerkracht Nederlands in een secundaire school in Geldenaken, net over de grens in Waals-Brabant.

"Het is de eerste keer in mijn leven dat ik deelneem aan zo'n manifestatie", begint Van Haeken. "De maat is vol". Ze komt uit de privé en staat nu al tien jaar in het onderwijs. "Ik heb met altijd verwonderd over de inzet, motivatie en enthousiasme van leerkrachten. Maar ook over de werkdruk van mijn collega's die toch wel op een andere manier voorgesteld wordt dan in bedrijven", vertelt ze.

Digitale achterstand

Volgens de leerkracht heeft de onderwijssector al heel wat grote inspanning geleverd. Des te meer in de afgelopen twee jaar, midden in de coronacrisis. Want werken in die omstandigheden was volgens Van Haeken lang niet evident. "We hebben sinds het begin met heel weinig middelen afstandsonderwijs moeten organiseren zonder enige ondersteuning. "Online platformen zoals Smartschool of Teams -zoals dat in het Vlaamse onderwijs al is ingeburgerd- hadden veel Waalse scholen niet", gaat Van Haeken verder. "Er is een digitale achterstand in Wallonië ten opzichte van Vlaanderen", aldus de leerkracht. En die achterstand moet dringend weggewerkt worden.

Van Haeken en haar collega's zijn in volle crisis onderwijs blijven aanbieden, maar daar stond nooit iets tegenover vertelt ze. "Er waren CO2-meters beloofd, maar die zijn niet gekomen. Er is geen ventilatie, de ramen staan ook in de winter wijd open. En dat is nog maar het topje van de ijsberg", gaat ze verder. Volgens haar is er naast een gebrek aan middelen ook een groot gebrek aan waardering voor haar job.

Waals Minister-president Pierre-Yves Jeholet (MR) zei onlangs nog: "De leerkrachten opwaarderen, dat is onbetaalbaar." Een uitspraak die veel kwaad bloed heeft gezet en bij de Franstalige leerkrachten hard is aangekomen. Van Haeken hoopt dat de bevoegde ministers vandaag zullen luisteren naar de kreet uit het onderwijs en dat er snel een aantal zaken zullen veranderen en verbeteren.

"De kwaliteit van ons onderwijs staat onder druk. Wat ik niet begrijp is dat wij werken met jongeren die we willen opvoeden tot verstandige, mondige, kritische burgers die recht hebben op kwaliteitsvol onderwijs. Dat we daar geen steun voor krijgen, dat is voor mij echt wel onbegrijpelijk", gaat Van Haeren verder.

De kwaliteit van ons onderwijs staat onder druk.

In Brussel worden zo'n 5.000 mensen verwacht voor de betoging. Die eindigt de Waalse regering waar de vakbonden opnieuw samenzitten met de bevoegde ministers. "Ik hoop dat er toch wat redelijkheid en gezond verstand zit bij de Waalse overheid. Het is een roep om de nodige ondersteuning te krijgen om de jongeren een goede en kwaliteitsvolle opvoeding en onderwijs te geven", besluit de leerkracht Nederlands.

Beluister het gesprek met Kathleen Van Haeken in 'De Ochtend' via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Luister ook