De Ochtend
Maken GAS-boetes steden "slapend rijk"? Inkomsten in vijf jaar tijd vertienvoudigd
di 21 jan. - 7:48
Gemeentes kunnen een GAS-boete (Gemeentelijke Administratieve Sanctie) uitschrijven bij een overtreding van het politiereglement. Meestal gaat het om sluikstorten, of nachtlawaai.
Maar sinds 2014 mogen gemeentes ook boetes uitschrijven bij verkeersovertredingen, zoals bij fout parkeren of rijden in een lage-emissiezone waar dat niet mag. En die boetes kunnen ook worden opgelegd na een vaststelling door een slimme camera, een zogenoemde "ANPR"-camera.
Sindsdien zijn de inkomsten uit GAS-boetes fel gestegen. "Gemeentes zetten die slimme camera's meer en meer in, wat kan leiden tot een GAS-boete", zegt ook Nathalie Debast van de VVSG. "Maar de inkomsten uit GAS-boetes kunnen we niet uitsplitsen. We kunnen dus niet zeggen hoeveel boetes door politieagenten zijn uitgeschreven, en welke voortkomen uit vaststellingen van slimme camera's."
Inkomsten zullen nog stijgen
Steden en gemeenten rekenen erop dat de inkomsten uit GAS-boetes nog verder zullen stijgen, tot 47 miljoen euro in 2020 en bijna 50 miljoen in 2025. Dat blijkt uit de inkomsten die ze in hun meerjarenbegroting inschreven. Het gaat om de cijfers van 276 van de 300 Vlaamse gemeenten. De inkomsten komen rechtstreeks terecht in de gemeentekas. "Ze kunnen dat investeren in wegen, maar even goed om een nieuw woonzorgcentrum te bouwen", zegt Debast.
Gemeenten zouden in de toekomst ook GAS-boetes kunnen uitschrijven bij snelheidsovertredingen, bijvoorbeeld in een zone 30. "Maar die regelgeving staat nog niet op punt", zegt Debast. "Er zijn gemeenten die vragen of ze dat kunnen toepassen, maar daarover gaan we nog in gesprek met de minister van Mobiliteit."
30 camera's erbij in Leuven
Leuven is een van de steden die sterk inzetten op die slimme camera's. "Het klopt dat het grootste deel van de GAS-boetes te maken hebben met vaststellingen die we doen op vlak van mobiliteit" zegt David Dessers, Schepen van Mobiliteit voor Groen, in 'De Ochtend'. Op dit moment hangen er 3 slimme camera's, en daar komen er nu 30 bij. "Maar aan de verkeerssituatie verandert er niets. Het is niet dat er ineens een heel ingewikkelde situatie op ons afkomt" zegt hij. Wat er wel verandert, is dat een deel van het werk van politieagenten nu overgenomen wordt door camera's.
"Wie geen verbodsbord negeert, brengt geen andere weggebruikers in gevaar, en betaalt niets" beklemtoont Dessers. Het liefst van al wil hij zelfs dat die camera's zo weinig mogelijk geld in het laatje brengen voor zijn stad, "want dat zou betekenen dat er heel weinig verkeersovertredingen gebeuren in onze stad en dat we een verkeersveilige situatie hebben."
Slapend rijk worden?
De inkomsten van GAS-boetes komen (in tegenstelling tot politieboetes) rechtstreeks terecht in de gemeentekas. "Ze kunnen dat investeren in wegen, maar even goed om een nieuw woonzorgcentrum te bouwen", zegt Debast.
"Maar uiteraard hopen we dat die inkomsten in de toekomst net teruglopen", zegt schepen Dessers. "Voor ons is de bedoeling niet om geld op te halen." Ook de VVSG wil het beeld keren dat gemeenten "slapend rijk" worden van GAS-boetes, die voor minder dan een procent van de gemeente-inkomsten zorgen.
Beluister het integrale gesprek met David Dessers:
Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'