Stefan Hertmans

22 september 2013
Met Friedl' praat hij over zijn uitzonderlijke grootvader en het mirakel dat hem WOI deed overleven. Over Keith Jarrett. Over filosofielessen van Boehm. Over de schoonheid van Schubert, als 'madeleinekoekjes van Proust'. Over zijn sombere kijk op de milieuproblematiek. Kortom, over het leven.

Stefan Hertmans schreef al een indrukwekkend oeuvre bijeen: romans, verhalen, essays, dichtbundels. Hij ontving al tal van prijzen en nominaties, doceerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, gaf lezingen aan de Sorbonne, in Wenen, Berlijn en Londen.

Hertmans publiceerde zijn eerste boek in 1981, het jaar dat zijn grootvader stierf. Die grootvader had Hertmans 2 volgeschreven schriftjes gegeven, waarin hij zijn eigen levensverhaal had opgetekend. De schriftjes bleven jaren in een lade liggen, maar nu is er het boek 'Oorlog en terpentijn' (De Bezige Bij), het verhaal van zijn grootvader die als frontsoldaat vocht in WOI.

Muziek

Hij heeft een voorliefde voor Cesario Evora (Petit Pays), Keith Jarrett (If I should lose you), Willem Vermandere (Duizend soldaten), Schubert (Andantino uit Rosamunde), David Bowie (Everyone says hi), Georges Brassens (Auprès de mon arbre), Leonard Cohen (Ten new songs), Mahler (Der einsame im Herbst: Lied von der Erde) en de dansproducties van Anne Teresa De Keersmaeker.

Film

Films die indruk op hem gemaakt hebben: Der Himmel über Berlin en Paris Texas (Wim Wenders), Fitzcarraldo (Werner Herzog), Novecento, en Sheltering Sky (Bernardo Bertolucci), het gehele oeuvre van Kieslowski.

Boeken 

De dagboeken van Kafka, gedichten van Hölderlin, Celan, het werk van Nabokov, Borges, Thomas Mann en W.G. Sebald. En het gesprek van Wim Kayzer met de Zuid-Afrikaanse schrijver J.M. Coetzee