De Ochtend
"Steun blijft broodnodig": koop je azalea voor Kom op tegen Kanker dit jaar online
di 1 sep. - 4:34
Weer of geen weer, elk jaar in het derde weekend van september staan ze op de markt, aan de ingang van de supermarkt of op uw eigen drempel, de vrijwilligers van Kom op tegen Kanker, om een azalea te verkopen. Voor het eerst in 26 jaar gaan ze dit keer niet op pad en dat heeft uiteraard te maken met corona. In de plaats wordt een online-verkoop georganiseerd.
"Met het coronavirus willen we geen risico’s nemen. Gezondheid gaat voor. Bovendien werd een traditionele verkoop door de veiligheidsmaatregelen onmogelijk. We hopen op ieders begrip en bedanken al wie zich inzet om van de onlineverkoop een succes te maken," klinkt het bij Kom op tegen Kanker.
"Kanker stopt niet tijdens corona"
"De actie afgelasten was geen optie," zegt Marc Michils van Kom op tegen Kanker. "De zorg voor mensen met kanker en hun families mag niet achteruitgaan, want kanker stopt niet tijdens corona, wel integendeel." Zo blijkt dat er tijdens de lockdown minder kankerdiagnoses zijn gesteld. Patiënten hebben (te) lang gewacht om een dokter op te zoeken. Meer informatie over kanker in coronatijden vind je hier.
In de plaats van deur-aan-deur- of straatverkoop zijn de azalea’s dit jaar enkel online te koop (7 euro) via www.plantjesweekend.be tussen 1 en 20 september. Kopers kunnen hun plantjes daarna zelf afhalen in een van de 300 vrijwilligerspunten in de buurt (van 21 tot 30 september) en in 250 Aveve-winkels (van 26 tot 30 september). Of laten thuisleveren, maar dat kost dan wel iets extra.
Een mooi gebaar is dat je een azalea kunt bestellen als cadeautje voor iemand uit de zorg. Die plantjes worden door Kom op tegen Kanker tot bij de zorgverleners in het ziekenhuis gebracht.
Vorig jaar zijn 339.310 plantjes aan de vrouw en de man gebracht. De opbrengst bedroeg ruim 2,3 miljoen euro. Met dat geld zorgt Kom op tegen Kanker voor ondersteuning van kankerpatiënten en hun naasten op allerlei manieren: een luisterend oor, activiteiten op maat, lotgenotencontact, informatie, praktische of financiële steun.
Minder opbrengst?
Vreest Kom op tegen Kanker niet voor minder opbrengst? Het Rode Kruis bijvoorbeeld haalde met de onlineverkoop van hun bekende stickers maar een tiende op van het bedrag van vorig jaar? Marc Michils: "We zijn realistisch. Niets gaat boven het persoonlijk contact en de inzet van actievoerders op ieder plein en kruispunt. Maar we leggen ons daar niet bij neer. We hopen van harte dat Vlaanderen zich solidair toont, maar op een andere manier. We vragen op onze blote knieën: ondersteun deze actie, want ze is broodnodig."
Beluister het gesprek met Marc Michils in 'De Ochtend':
Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'