Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld van Sofie

Stijn Bruers: "Ik geef 40 % van mijn loon aan goede doelen."

vr 14 sep. - 3:43

Moraalfilosoof Stijn Bruers is de auteur van het boek ‘Beter worden in goed doen. Vergroot je impact met effectief altruïsme’ waarin hij ervoor pleit om rationeler om te gaan met onze solidariteit. Effectief altruïsme is een snelgroeiende wereldwijde beweging van mensen die op basis van wetenschappelijk onderzoek berekenen hoe je zo effectief mogelijk het goede kan doen.
Stijn Bruers

Op basis van onderzoek komt Stijn Bruers tot  drie wereldproblemen die momenteel het grootst zijn:  

1. de verre toekomst. Het overleven van levende wezens op aarde. 

2. dierenleed, vooral in de intensieve veeteelt. En daar valt ook makkelijk wat aan te doen door geen vlees meer te eten. 

3. de extreme armoede en gezondheidsproblemen die een groot deel van de wereld treffen.  Er is bijvoorbeeld vaak minder aandacht voor tropische ziektes. Terwijl ook daar efficiënte oplossingen voor bestaan, zoals muskietennetten tegen malaria. Er is ook effectief uitgerekend hoeveel het kost om een mensenleven te redden. Met ongeveer 7000 euro kan je een kind al behoeden voor kindersterfte en een levensverwachting van 60 jaar bieden.  

Stijn Bruers geeft zelf 40 % van zijn inkomen aan goede doelen. "Dat is natuurlijk veel,  maar de gemiddelde Belg behoort tot de 5% rijktse mensen op aarde, als we al 10% van ons inkomen zouden wegschenken aan goede doelen dan zijn we nog altijd stukken rijker dan de meeste andere aardbewoners. "

 

Hoe kies je tussen duizenden goede doelen?

Volgens Stijn Bruers kan je daarbij best tewerk gaan zoals een investeerder. Om een zo groot mogelijke social return on investment  te creëren stel je best de volgende vragen:

1. hoe groot is het probleem?

2. hoe verwaarloosd is het probleem?

3. hoe makkelijk is het probleem op te lossen?

Dan kom je bijvoorbeeld bij een tropische ziekte terecht die relatief onbekend is maar makkelijk te behandelen. Als je zo'n goed doel steunt kan je met relatief weinig geld enorm effectief zijn.

Een organisatie als givewell kan je helpen bij het maken van je keuze. 

 

 

Beluister het interview met Stijn Bruers:

 

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet