Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

"Studenten die starten aan universiteit kennen steeds minder Frans": UHasselt voert voor het eerst vak Frans in

do 16 jan. - 6:53

De Universiteit Hasselt gaat voor het eerst een vak algemeen Frans invoeren in haar faculteit economische bedrijfswetenschappen. Ze doet dat omdat de kennis van het Frans bij de studenten die aan de universiteit beginnen, zwaar onvoldoende is.
© Pixabay

"Studenten die bij ons aan de universiteit beginnen, beheersen alsmaar minder het Frans, vertelt hoofddocent aan de faculteit bedrijfseconomische wetenschappen van de UHasselt, Martine Verjans.  "Vooral een gesprek voeren in het Frans valt hen erg zwaar, en dat tot grote ergernis en frustratie van de studenten zelf."

"Studenten slagen voor het vak Frans in de derde graad van het secundair onderwijs, maar wanneer ze dan bij ons terecht komen realiseren ze zich dat ze die spreekvaardigheid in het Frans niet beheersen.”

“Nochtans zullen ze later wel bijvoorbeeld een contract moeten kunnen onderhandelen in het Frans”, zegt Verjans.  “Daarom voeren we een nieuw vak algemeen Frans in om studenten te helpen de basiskennis van het Frans weer op te halen."

Kloof met wat het bedrijfsleven vraagt, wordt alsmaar groter

Ook aan de andere Vlaamse universiteiten merken ze dat de kennis van het Frans bij de studenten erop achteruit gaat. "Dit is een evolutie die al meer dan 10 jaar aan de gang is", vertelt Nathalie Nouwen van het Instituut voor Levende Talen (ILT) dat instaat voor de taalvakken aan de verschillende faculteiten van de KU Leuven.

“En die achteruitgang van de kennis van het Frans bij onze studenten is een heel slechte zaak", zegt Nouwen, "want op het einde van hun studies leveren we die studenten af aan advocatenkantoren en bedrijven en daar worden wel taalvaardigheid en taalbeheersing gevraagd en we hebben het alsmaar moeilijker om aan die vraag te voldoen. Het is een ongemakkelijke spreidstand geworden”.

Hoe is het zover kunnen komen?

Maar hoe is het zover kunnen komen? Martine Verjans van de UHasselt ziet verschillende oorzaken. “Ten eerste is er geen controle op de kwaliteit van de handboeken Frans in het secundair onderwijs”, zegt ze. “Vaak bieden zij de basisbouwstenen van het Frans erg versnipperd aan."

“Daarnaast staan directies en leerkrachten sterk onder druk van de ouders. Daardoor durven ze soms geen eisen meer stellen aan de leerlingen en wordt de lat te laag gelegd.”

"Werk aan de winkel"

"Inderdaad, er is werk aan de winkel" beaamt ook Daniel Leroy, vice-voorzitter van de Vereniging van de Belgische Leraren Frans, van de Vlaamse gemeenschap, in 'De Ochtend'. "De vaststellingen van mevrouw Verjans zijn terecht."  Hij juicht het aan ook toe dat men aan de Universiteit Hasselt opteert voor een extra uur Frans.

Zouden de middelen dan niet beter gebruikt worden in het middelbaar onderwijs in plaats van in het hoger onderwijs? Leroy hoopt dat het "zijn uitstraling krijgt" naar het secundair onderwijs. "Dit is een goede beweging."

Laat ons de uren Frans die er nu zijn in het secundair alvast bewaken, zegt hij ook. "Ik snap dat men in de eerste graad leerlingen wil laten proeven van kunst en burgerschap, maar laat dit alstublieft niet gebeuren ten koste van talen."

Beluister het gesprek met Daniel Leroy in 'De Ochtend':

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet